søndag 1. november 2009

Undervisningen på podkast?

Jeg diskuterte nettopp med en kamerat fordeler og ulemper ved å legge undervisning ut på podkast. Så ser jeg at Olav Torvund nettopp har diskutert temaet i sin blogg. Han kommer med seks argumenter for at man ikke bør pålegge forelesere å legge undervisningen ut på podkast. I en kommentar på hans blogg supplerer jeg med tre argumenter til:

7. Undervisning er gjerne ikke en enveissak. Jeg vil alltid forsøke å få studentene til å stille spørsmål, svare på mine spørsmål, komme med sine meninger osv. Dersom dette blir lagt ut på nettet etterpå vil det sannsynligvis gjøre at færre studenter tør det. Og hvis det skal redigeres bort fører det til ekstraarbeid samtidig som man mister tråden i undervisningen.

8. Læring er også en sosial sak. Å legge undervisningen ut på podkast kan være en fordel for den enkelte student på kort sikt, men hvis det fører til at de fleste sitter hjemme og hører på forelesningen istedenfor å møte opp på campus, fører det til dårligere studiemiljø.

9. I min undervisning er det gjerne innslag av at studentene skal diskutere ting seg imellom innimellom, at de skal kikke på en oppgave sammen osv. Dette er igjen biter som ikke kan bli med på en podkast og som gjør at podkasten blir en mindreverdig sak.

Ja, jeg vet at jeg høres ut som en teknologisinke her. Naturligvis forstår jeg at det kan finnes forelesninger som egner seg på podkast. Men den typen undervisning som egner seg for å ses på video er sjelden den samme som egner seg for en klasse som er fysisk til stede. Det er to ulike formater som man ikke kan flytte seg mellom bare ved hjelp av opptaksutstyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar