Jeg har ikke hatt tid til å lese utvalgets rapport (det blir kanskje sommerlektyre?), men noen raske søk på nøkkelord kan det jo være morsomt å gjøre:
Hva ønsker utvalget å "styrke"?
- "Utvalget anbefaler at matematikk styrkes i skolen" (s. 9) - nevnes flere steder
- "styrke sammenhengen mellom de ulike delene av læreplanverket" (s. 44)
- "styrke kritisk tenkning og problemløsning i alle fag" (s. 49)
- "bærekraftig utvikling bør styrkes i læreplanverket" (s. 50)
- "kompetanse knyttet til det å leve i et flerkulturelt samfunn bør styrkes" (s. 50)
- "språkfag må styrkes i skolen" (s. 52)
- "Målet med fagutviklingen må være styrkede praktiske og estetiske fag" (s. 53)
- "styrke folkehelseperspektivet" (s. 53)
- "styrke naturfagene" (s. 54)
- "styrke mål for elevenes sosiale og emosjonelle læring og utvikling" (s. 67)
- Ingenting.
Om dette er useriøst fra min side? Ja, litt, naturligvis må rapporten leses. Men det er samtidig en generell trend at det er svært lett å komme med påstander om hva som bør styrkes i skolen - og å få støtte for det - langt vanskeligere er det å peke på noe som bør nedprioriteres uten å bli lynsjet for det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar