Senter for
profesjonsstudier (SPS) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) arrangerer en
årlig konferanse om profesjonene, og årets konferanse hadde sykepleie- og
lærerutdanning som hovedinteresse. Dermed var det naturlig å melde seg på. Og
nå som jeg også er styremedlem ved HiOA, er det jo uansett viktig å følge med
på våre sentres aktivitet.
Konferansen ble
åpnet av HiOAs rektor, Curt Rice. Han
startet med å opplyse at hashtaggen for konferansen er #sps15. Han reflekterte
litt rundt hva som er forskjellen på "excellence" i profesjoner
sammenliknet med mer disiplinbaserte utdanninger. Han la vekt på
internasjonalisering, formidling og inkludering som områder som kan være
felles. "Excellence" i utdanning henger sammen med
"excellence" i FoU, mente han, og at vi bør i hovedsak ansette folk
som allerede er i gang med FoU. (Dette er jo et område hvor Rice og jeg er
uenige, siden vi i mange konkrete tilfeller ser at vi har bedre kandidater som
har lang profesjonserfaring og som har stort FoU-potensiale men som ikke er i
gang med FoU. Vi har mange strålende eksempler på høyskolelektorer som meget
raskt kommer i gang med FoU av høy kvalitet når de er kommet inn i miljøet
vårt, samtidig som de beriker fagmiljøet med fersk og dyp profesjonskunnskap.
Og vi kan bli enda bedre til å støtte høyskolelektorene våre så de kommer enda
lenger på enda kortere tid. Vi er altså ikke uenige om målet om at de som
underviser skal holde på med (profesjonsnær) FoU, men er uenige om hvordan vi
raskest og med best "excellence" når dette målet.)
Den første delen av
dagen var viet innlegg fra HiOA-eksterne krefter. Tonks Fawcett, fra University of Edinburgh, holdt et innlegg med
tittelen "What characterizes excellent Nursing education programmes?"
Hun startet med å gå gjennom universitetets historie og sitere en del fra
strategdokumenter. Hun nevnte for eksempel noen små forsøk på at studenter kan
- hvis jeg forsto det rett - få studiepoeng for temaer de selv velger og
utforsker.
Hun fortalte om
overgangen fra en "apprenticeship"-modell til en universitetsmodell i
sykepleierutdanningen. Analytisk tenkning, problemløsningskompetanse, evne til
å holde seg oppdatert på teknisk utvikling ble vektlagt - ble "soft skills",
de mindre målbare kvalitetene, som empati og aktiv lytting - da nedprioritert,
spurte hun.
Hun la vekt på små
klasser og personlig oppfølging, og med muligheter for den enkelte studenten å
delta. De har et "personal tutor"-system. Og hun la flere ganger vekt
på at studentene setter pris på face-to-face-undervisning. Dette er jo ikke akkurat
"rocket science", men nyttige påminnelser mens man leter etter
"quick fixes" for å få enda bedre utdanning. Og hun la vekt på
nærheten til profesjonen og utfordringene der - hun sa noe sånt som at alle kan
være gode når betingelsene er perfekte, men det er nødvendig å også kunne være
god i hverdagen når betingelsene ikke er perfekte. Derfor må også
profesjonsutdannerne være med studentene ut i praksis.
Samarbeidsprosjekter
med medisinutdanning la hun også vekt på - sykepleiere skal jo jobbe sammen med
leger gjennom hele karrieren, så de kan godt begynne å forstå hverandres
kompetanser og roller allerede i utdanningen.
Et morsomt spørsmål
ville jo vært hvordan de har råd til dette - for eksempel har de et veldig godt
forhold mellom antall ansatte og antall studenter, noe som gjerne gir seg
direkte utslag i regnskapet... Hun fortalte at universitetet har gode
ressurser, og det kan jo forklare noe av akkurat den delen.
Universitetet i
Oslos Kristin Heggen fulgte opp med et
innlegg om "Challenges in Norwegian nursing education". Hun startet
med å si at det er en ubalanse mellom insentiver for FoU og insentiver for
kvalitetutvikling i utdanning. (Da mener hun sannsynligvis på individnivå -
institusjonene har jo mye større incentiver for å øke kvaliteten på
utdanningene enn for å utvikle FoU-siden.)
Hun la vekt på
utdanningsledelse, og brukte ordene "sterk" og "effektiv",
men også "nær klasserommet". (Hos oss har vi av og til snakket om at
det er mye viktigere å ha klok ledelse enn å ha en sterk og/eller effektiv
ledelse - hvis man måtte velge.) Hun la også vekt på begrepet
"coherence" som motsetning til "fragmentation" i utdanning.
(Dette er et interessant og komplekst område, og jeg synes det er interessant
med en del av forskningen ved HiOA som studerer dette, og som understreker at
det ikke nødvendigvis er utdanningens rolle å presentere studentene for
ferdigtygd "coherence" - kanskje det snarere er noe av det sentrale
arbeidet til studentene å skape sammenhenger mellom ulike felt?)
Så var det over på
lærerutdanning: Peter Williamson ved
Stanford University snakket ut fra tittelen "What characterizes excellent
Teacher education programmes". Han startet med den ukontroversielle
påstanden at undervisning er komplekst. På overflaten ser det enkelt ut, som en
and som flyter på vannet, men det foregår en hel del under overflaten. Det er
mange tendenser som deprofesjonaliserer lærerstanden - privatisering,
accountability, resultatbasert avlønning, "teacher proof curricula".
Skoler som "mislykkes" får mer tester, snevrere pensum og mindre
frihet for lærere. Denne bølgen er i ferd med å treffe lærerutdanning. (Dette
føler vi jo også sterkt i Norge, med nasjonale deleksamener og en enorm
politisk styring av lærerutdanning.) Det er snakk om å måle lærerutdanningene
på hvordan deres studenter presterer som lærere, og det er snakk om å gjøre mer
av lærerutdanning nettbasert (noe vi jo også ser en hel del av i Norge). (Etter
dette ble det en ørliten twitterutveksling, hvor rektor Rice tok nettbasert
utdanning i forsvar. Jeg for min del er enig med Williamson at det er vanskelig
å tenke seg at rent nettbasert profesjonsutdanning kan ivareta alt som
profesjonsutdanninger skal.)
STEP står for
Stanford Teacher Education Program (som er ettårig med bare 90-100 studenter),
og han snakket ut fra overordnede prinsipper, med overskrift "powerful
teacher education" (Underskrifter "connections between scholarship
and practice", strength of the joint work of the university and the
field", "efforts to address equity and excellence
programmatically" og "coherence"). Han var befriende klar på at
dette ikke er noe man kan gjøre seg ferdig med - det er evigvarende. Og han var
også befriende klar på at dette er et så lite program at det ikke løser noen av
utfordringene med lærermangel. (Så det kan vel argumenteres med at vi også
trenger de gode fullskala-prosjektene...)
Han viste en del av
de aspektene de måler sin "excellence" på, og det er gøy å se at
dette er ting som vi allerede måler oss selv på på HiOA.
Han spurte om
lærerutdanning bør kontekstualiseres, altså utdanne spesifikt for bestemte
områder. (I Norge utdanner vi jo for hele landet, i California utdanner de for
både by og land i California). Clinical instructional rounds var en annen idé,
hvor lærere besøker andre skoler i andre distrikter og bli kjent med andre
kontekster - med detaljert brief og debrief. Han understreket viktigheten av å
se elever i helt andre kontekster, fordi det gir et rikere bilde av elevers
bakgrunn og forgrunn. (Her er det jeg som putter på Skovsmose-begreper, ikke
Williamson.)
Han var også opptatt
av hvordan studentene kan øve på krevende ting uten å skade noen. Et eksempel
var hvordan man svarer på elevutspill - hvordan kan man øve på det på en god
måte uten å nødvendigvis ha levende elever der som blir utsatt for forsøkene?
Det siste innlegget
i en lang startøkt på konferansen var enda en deltaker fra Universitetet i
Oslo, denne gang Kirsti Klette, som
snakket om "Challenges in Norwegian teacher education". Hun startet
med å peke på fortsatte utfordringer i å "linke" teori og praksis.
Hun mente det er uklar visjon om hva god undervisning er, fragmentering, lite
kobling til praksis og uheldige rekrutteringsmønstre. Noe forskning tyder på at
klar visjon, koherens, nær sammenheng mellom praksisstudier og campusstudier
bidrar til god utdanning., sammen med at lærerutdanningen blir prioritert på
universitetet.
Hun fortalte om
omleggingen av lærerutdanningen ved UiO (vi snakker vel her om 8-13-utdanningen
der, som altså er en kombinasjon av disiplinfag ute på ulike fakulteter og
profesjonsfag). Et forskningsprosjekt (CATE) har sett på dette programmet og
liknende programmer i en rekke andre land. For eksempel så man tendenser til at
det norske programmet legger mer opp til en uavhengig student som "på egen
hånd" utvikler seg, mens det amerikanske programmet som var med fulgte
studenten mye strengere. Forskningen avdekker at programmene har noen av de
samme styrkene, men svakheter på det samme også, for eksempel er de svakere på
å analysere elevenes læring enn på å forberede undervisning.
For oss ved HiOA er
det interessant å bruke noen av prinsippene i vår egen planlegging av
utdanningene, selv om jeg jo også ser at de mer integrerte
lærerutdanningsprogrammene vi holder på med nok har et bedre utgangspunkt innen
mange av prinsippene.
Så var det debatt
(etter en velkommen, uprogrammert pause). Fawcett understreket hvor mye
sykepleie- og lærerutdanningene har å lære av hverandre. Men hun mente at
utfordringene med å få "coherence" nok er mindre innen sykepleie.
Elaine Munthe spurte om størrelse. Fawcett understreket at du får gjort så mye
mer med en liten gruppe, og så mye mer hvis studentene opplever å bli sett.
Selv med stort opptak bør det være mulig å ha små grupper, men erfaring tyder
på at det er vanskeligere å få til de samme resultatene. Williamson
understreket at oppskalering er problematisk, og at Stanford satser på å spre
prinsippene, ikke oppskalere. (Min frustrasjon er jo da: det er artig med små
forsøk, men samfunnet trenger at de strålende utdanningene utdanner mange
yrkesutøvere. HiOA må satse på strålende programmer i fullskala. Problemet med
å oppskalere og beholde nærhet til studentene og koherens, er vel delvis at det
er krevende å sikre at det store antallet lærere som trengs for små grupper,
også er samkjørte nok til at man beholder koherens. Det er lettere å ha en
håndfull lærere som har tett kontakt med få studenter. Vi må satse på å ta ut
storskalafordeler også, ikke bare lete etter småskalafordelene.)
Et spørsmål fra
salen gikk på at lærerstudenter har hatt mye mer erfaring med lærere enn
sykepleierstudenter har med sykepleiere, og derfor sterkere fordommer om hva
læreryrket går ut på. Et annet moment er at lærere jobber med grupper mens
sykepleiere jobber med enkeltpersoner. Williamson understreket at dette er en
utfordring - lærerstudenter tror de vet hva læreryrket er og hva undervisning
er, noe som konserverer (dårlige) undervisningsformer. Det andre poenget:
lærere må konstant veksle mellom grupper og enkeltpersoner, fra øyeblikk til
øyeblikk.
Etter lunsj var det
over i parallellsesjoner. Jeg valgte rimeligvis parallellsesjonen om
lærerutdanning. Først ute var NTNUs Thomas Dahl
og SPS' Hege Hermansen, som sammen
snakket om "Forskning på lærerrollen i Norge - relevans for
lærerutdanningen?" De sitter i ekspertgruppa som skal mene noe om
lærerrollen, og der gjøres en systematisk litteraturstudie om lærerrollen i
Norge. I denne har de sett på noen hundre artikler, oppgaver og rapporter,
avgrenset til empiriske studier med lærere, lærerstudenter eller lærerutdannere
som informanter.
Det viser seg at det
tematiske fokuset gjenspeiler politiske satsningsområder (eller omvendt, er det
vel rimelig å foreslå). Det er lite forskning på lærere som kollektiv, på
lærere som politiske aktører, på læreren i samfunnet - og få om lærerutdanning på
programnivå.
Hermansen spør om
forskningslitteraturen i for stor grad defineres ut fra politiske føringer. Som
nevnt parentesvis ovenfor, tenker vel jeg at det også er litt omvendt, at de
politiske føringene ikke oppstår i et vakuum, men kanskje også er påvirket av hva
som anses som relevant også som forskere. For å finne ut av det, må man kanskje
se på et noe lengre tidsperspektiv, og se på når strømninger dukker opp i
forskningen og i politiske dokumenter.
Dernest holdt UiS' Elaine Munthe et innlegg med tittelen
"Resultater fra GLU-evalueringen og veien videre". Istedenfor å
snakke om følgegruppas arbeid valgte hun å se på veien videre. Hun gikk gjennom
LUBene i engelsk på de første tredve studiepoengene på 1-7, hvor det er vanskelig
å se hva som er det viktigste. Hun viste
til at det i den nye lærerutdanningen på nytt vil utvikles LUBer under korte
frister, og at det lages svake LUBer som bidrar til å deprofesjonalisere
lærerutdanningen.
Hun spurte også hva
vi kunne gjøre for å få et bedre karriereløpsperspektiv - siden
lærerutdanningene ikke kan dekke alt.
Det kom spørsmål om
det er mulig å tenke seg at hver institusjon lager seg en lærerutdanning
uavhengig av nasjonale retningslinjer. Munthe mente vel at det var politisk
umulig i dag.
Universitetet i
Tromsø sliter som flere andre med å få til praksisopplæringen godt (om man skal
tro Studiebarometeret). Derfor var det spennende å høre UiTs Rachel Jakhelln snakke om "Fremragende
praksisopplæring i lærerutdanningen, hva er det og hvordan få det?" Hun
valgte å svare på spørsmålet ved å snakke om universitetsskoleprosjektet i
Tromsø, kobling mellom praksis og FoU, blant annet gjennom aksjonslæring. (Det
er vanskelig å få tak i hva som er det genuint nye i dette, og altså vanskelig
å se i for eksempel Studiebarometeret at prosjektet har hatt noen stor, positiv
effekt. Det jeg derimot ser som nyttig, er en vekt på å strukturere og
illustrere progresjon i oversiktlige diagrammer som kanskje kan bidra til at
kollegiet lettere ser sin plass i det.)
Et moment med
universitetsskolene er at skolene har forpliktet seg til å være åpne for FoU,
og det å ha mer inngripende avtaler med noen skoler er sikkert dette også noe
som vi kan prøve på. I tillegg er altså bacheloroppgavene koblet til
aksjonslæring på skolene, noe som er et interessant valg (i Oslo prioriterer vi
så langt å gi studentene større metodefrihet, og de får også skrive
bacheloroppgavene individuelt).
Da var klokka blitt
to og det var klart for dagens andre benstrekk. Deretter hadde NOKUTs Øystein Lund et innlegg om utdanningsledelse -
noe som er forholdsvis relevant for meg både som studieleder og styremedlem.
Hvem setter sammen og gjennomfører et studieprogram, spurte han, og presiserte
at dette er et annet spørsmål enn "Hva skal en studieleder gjøre?"
Utdanningsledelse er ikke et ansvar for enkeltpersoner. Hvem leder hva? Noen
undersøkelser viser at det ofte er noen funksjoner som har mye ansvar men få
virkemidler. Det vil være nyttig om ansvar og virkemidler passer bedre sammen.
Han viste fram
NOKUTs skisse til en "læringsbane" (som jeg også har sett før) og
reflekterte litt rundt den. Hvordan studentens læringsbane skal forløpe kan
ingen enkeltperson ha oversikt over, men kollektivet kan det.
Han sluttet seg for
øvrig til det Elaine Munthe sa om at så detaljerte LUBer som man har i nasjonale retningslinjer, er
uhensiktsmessig. Men han kunne ikke si noe konkret om hva som kan gjøres med
det. Men det er viktig at man gir rom for ulike læringsbaner for ulike
studenter.
Det viktigste med
innlegget var kanskje at NOKUT i det hele tatt legger vekt på
utdanningsledelse. Om det var så mange nye perspektiver for oss som til daglig
jobber med utdanningsledelse, er kanskje litt mer tvilsomt.
Dagens siste store
post var en paneldebatt under ledelse av HiOAs Magne
Lindholm. Her var HiOA-prorektor Nina
Waaler, NOKUTs Øystein Lund,
HiOA-prodekan Finn Aarsæther, OUS' Elin Henriksen og Oslo kommunes Hilde Gran. Først ble NOKUT utfordret på både
elæring og små enheter, og NOKUT svarte at face-to-face er bedre enn ren
elæring. Han presiserte også at NOKUT er glad i små enheter. Nina Waaler ble
utfordret på det med førstestillngskompetanse. Hun var kanskje noe mer moderat
enn det Curt Rice var på morgenen - hun la vekt på å øke andelen med
førstekompetanse, og at kravet til førstekompetanse ikke bør være absolutt.
Finn Aarsæther ble
utfordret om FoUen på LUI - får alle gjøre det de vil? Hvordan skape
sammenhengen? (Her viste Lindholm til mitt tidligere innlegg i Khrono om FoUenpå GFU.) Aarsæther la vekt på at vi er veldig praksisnære og profesjonsnære i
vår FoU. Når det gjelder den faglige sammenhengen i utdanningen jobber vi
løpende med det, og Finn la vekt på sammenhengen mellom innhold, arbeidsmåter
og vurdering - og sammenheng mellom studiene på campus og i praksisfeltet. Men
han la også vekt på at vi da ikke må være redd for konflikt - at vi ikke alltid
er enige med praksisfeltet. Nina Waaler slo også et slag for delte stillinger,
hvor folk jobber både hos oss og i skolen/helsevesenet.
Hilde Gran fra Oslo
kommune kommenterte at kvaliteten kommer til syne i klasserommet. Målet er at
alle elever skal lære mer. Aarsæther kommenterte at våre kandidater ikke sier
at de har fått for lite faglig eller pedagogisk utbytte av studiene, men at de
har for lite om skole-hjem-samarbeid. Det er et spørsmål om dette skal gjøres i
utdanning eller i skolen. Hilde Gran nevnte at det er et 50-timerskurs for
lærere. Hun presiserte også at det er viktig at lærerutdannerne kjenner skolen,
og Aarsæther kunne berolige med at våre lærerutdannere gjerne har egen
yrkeserfaring fra skolen, og at de i tillegg holder seg oppdatert både gjennom
praksisoppfølging og egne FoU-arbeider.
Til slutt
oppsummerte SPS' egen senterleder Oddgeir Osland kort dagen.
Min egen
oppsummering av dagen: Jeg synes for det første at det er interessant hvordan
SPS velger sine foredragsholdere. Det må være et bevisst trekk at man i liten
grad velger foredragsholdere i HiOAs egen rikholdige flora av FoU-arbeid på
profesjonsutdanninger. Her har man åpenbart tenkt at det er viktig å invitere
inn eksterne kapasiteter for å gi innspill til oss på HiOA og at dette ikke er
et utstillingsvindu for å vise fram vår FoU-virksomhet og gi utspill til
sektoren for øvrig. Den avveiningen kan vel diskuteres.
Faglig sett er det
alltid spennende å høre på andre som strever med de samme tingene vi selv
holder på med - av og til fordi vi får nye ideer, vel så ofte fordi det i det
minste gir oss en trygghet for at det ikke finnes opplagte, enkle løsninger der
ute som vi har oversett. I dette tilfellet var det kanskje det siste det var
mest av - få klare løsninger eller nye ideer for vår kontekst, men en del ting
å fortsette å tenke på. Som "full-skala-lærerutdanning" må vi finne
våre egne gode løsninger - og det kan godt hende at de kvalitetene vi får fram
med våre stordriftsfordeler (blant annet bredt fagtilbud og spisskompetanse på
en mengde felter) er andre enn det utdanninger med smådriftsfordeler (tett
samarbeid mellom alle skolene, studentene og alle de tilsatte, for eksempel)
kan sikte mot.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar