Jeg tilbrakte deler av torsdag 10. oktober på
seminar om systematiske kunnskapsoppsummeringer arrangert av NORNESK
(nornesk.no). Dette er et relevant tema fordi jeg selv holder på med 2-4
systematiske kunnskapsoppsummeringer akkurat nå, litt avhengig av hvordan man teller:
1-3 som en del av et NFR-prosjekt og en som et eget lite prosjekt. (La meg si
med det samme at kjært barn har mange navn samtidig som det som inkluderes i
begrepet systematiske kunnskapsoppsummeringer er veldig bredt. Det er alt fra
statistiske metastudier, via oversikter som skal gi en status om "hva er
forsket på?" til prosjekter hvor det er begrepsfesting som er poenget, og
hvor poenget er å få et mest mulig perspektivrikt grunnlag for en slik
begrepsfesting. Og en masse annet. Fellesnevneren er at man bruker tidligere
forskning som er innsamlet på en systematisk måte.)
La meg også komme med
min standard-disclaimer: Det som kommer nedenfor er naturligvis forsøk på å
gjengi det jeg oppfattet at folk sa. Skal man finne ut det de selv mener at de
sa, må man naturligvis bruke andre kilder enn meg.
Seminaret startet med
en samtale mellom John-Arne Røttingen, direktør for Norges Forskningsråd og Gro
Jamtvedt, dekan ved OsloMet - storbyuniversitetet. De snakket om historien til
feltet, og et av poengene er at systematiske kunnskapsoppsummeringer startet
som noe man gjorde for å sette FoU-funn ut i livet, mens det i dag har sterkere
og sterkere rolle i selve forskningen. Tidligere var det ikke akseptert at man
hadde en systematisk kunnskapsoppsummering som del av en doktorgrad, sa
Røttingen, mens det i dag heldigvis har endret seg. Røttingen la også vekt på
at det trengs en balanse. Hvis man har 70 primærstudier og 11
kunnskapsoppsummeringer på et område, burde man sannsynligvis heller ha gjort
flere primærstudier enn å gjøre nok en kunnskapsoppsummering.
Etter innledningen
var det en paneldebatt. Kirsti Malterud presiserte at systematiske
kunnskapsoversikter ikke er en universalnøkkel men en spesialnøkkel. Tone
Kvernbekk understreket at en kunnskapsoppsummering må kunne være noe mer enn en
oppsummering. Malene W. Gundersen understreket at man ikke behøver å legge
sammen 1 og 1 og få 2, av og til gir to ulike artikler ulike perspektiver som
til sammen gir noe nytt. Men det er viktig at man har en bred forståelse av
kunnskapsoppsummeringer. Rigmor Berg vektla at kunnskapsoppsummeringer har fått
et "dårlig rykte" ved at misforståelser av hva som er mulig og ikke
mulig har gitt noen oppsummeringer som ikke har oppfylt forventningene. (Dette
blir vel på samme måte som forskning generelt - at det finnes for eksempel
intervjustudier som ikke sier oss noe spesielt interessant, betyr ikke at
intervjustudier ikke kan være nyttig på det området hvis det gjøres på en
tjenlig måte.) Gundersen stilte også spørsmål om hva som er bakgrunnen for den
enkelte kunnskapsoversikt - er det trykket på å publisere eller er det et
genuint forskningsønske? Røttingen understreket at oppsummeringer kan være ut
fra et ønske om å lage en syntese eller snarere å få fram et mangfold av opplevelser,
for eksempel. (Her er jeg jo usikker på hvordan folk tolker begrepet
"oppsummering" - i matematikken er jo summen et resultat etter at man
har slått sammen noe, og mangfoldet er ikke så synlig når man har
(opp)summert...)
Kirsti Malterud
understreket samtidig at det gjøres kunnskapsoppsummeringer hvor konteksten -
for eksempel organiseringen av helsevesenet - er så ulik at man ikke kan
overføre resultater. Hun sa også at synteser kan gjøres både av kvantitativ og
kvalitativ forskning. Hun lurte på om hun har en annen forståelse av ordet
syntese enn Røttingen, og det kom det vel fram at hun hadde. Kvernbekk
understreket at kunnskapsoppsummeringer på utdanningsfeltet ikke vil kunne gi
læreren svaret "Hva skal jeg gjøre med mine elever?" Læreren har et
kontekstbundet spørsmål mens kunnskapsoppsummeringene er mer generelle. (Uten
at det betyr at lærere ikke kan gjøre seg nytte av kunnskapsoppsummeringer i
sine vurderinger, naturligvis...)
Øyvind Pålshaugen
kommenterte ordene kunnskapsoppsummeringer og kunnskapsoversikter. Man kan ikke
oppsummere en melodi (men kan man gi oversikt, spør jeg?) Kvernbekk gikk
tilbake til syntesediskusjonen, og foreslo at det handler mer om å "bygge
forståelse" eller bygge teori (med teori i betydningen underbygd
kunnskap).
Dette er for øvrig
kanskje den best fungerende paneldebatten jeg noen gang har vært vitne til - og
jeg har bevitnet veldig mange slike...
Rigmor Berg hadde så
et kort innlegg om "Ulike typer av systematiske kunnskapsoppsummeringer og
deres berettigelse". Hun startet med historikk, blant annet om statistiske
metoder for å syntetisere litteratur innen astronomi på 1600-tallet, og første
metaanalyse om tyfoidvaksine i 1904. Hun viste et deilig tre med kanskje 30
ulike begreper som dekker kunnskapsoppsummeringer, som overlapper i varierende
grad. Grant&Booth hadde i 2009 ei liste med 14 reviewtyper, andre har hatt
andre antall og forholdsvis lite overlapp i navn på kategoriene. Tricco et al
2016: en serie på fem artikler, hvor den første var en scoping review av
"emerging knowledge synthesis methods" og identifiserte 25 typer av
slike. (Det er jo noe herlig med systematiske kunnskapsoppsummeringer av former
for systematiske kunnskapsoppsummeringer. Jeg håper det blir gjort flere slike,
slik at det snart blir mulig å gjøre en systematisk kunnskapsoppsummering av de
forskjellige systematiske kunnskapsoppsummeringene av former for systematiske
kunnskapsoppsummeringer. Dette var min idé - ikke stjel den. Bortsett fra at
det var litt det Berg gjorde.)
Enkel som jeg er,
tenker jeg at det aller viktigste da ikke er å finne den "riktige"
termen blant disse kanskje hundrevis av mulige termene, men å beskrive tydelig
hva vi gjør og hva målet er.
Spørsmål til
gruppesamtale: Finnes det et hierarki av systematiske kunnskapsoppsummeringer?
Hvordan ser det i så fall ut? Spørsmålet førte til en fin diskusjon på
"min" gruppe, blant annet om hvilke hierarkier vi synes vi oppfatter
at folk mener det er, og også hierarkier i kvaliteten på arbeidet som er gjort.
I diskusjonen i plenum ble det veldig tydelig at det var mange ulike
forståelser av spørsmålet. Men det kom jo også fram at noen miljøer holder
metaanalyser høyt (høyest?). Og så er det jo et spørsmål om "rapid
review" har lavere status enn "slow review". I diskusjonen kom
det også fram at man bør være mer transparent på hvorfor man har valgt å gjøre
den type review man har valgt - altfor ofte står det "Vi har valgt å gjøre
en..." uten noen begrunnelse.
Et spørsmål i salen
var hvordan man sammenstiller studier hvor det er brukt ulike intervensjoner og
målt effekt på ulike måter. Igjen er naturligvis svaret "It depends",
men det er jo mulig å gjøre metaanalyser hvor man ser på om type intervensjon
henger sammen med effektstørrelse, for eksempel. Gro Jamtvedt nevnte at man
ofte havner i et spørsmål om du er en splitter eller en lumper - altså om du
foretrekker å slå ting sammen eller å splitte det. (PS: På et kurs i
kvantitativ metode i Roma lærte jeg at standardsvaret på alle metodiske
spørsmål er "it depends". Det finnes alltid ulike måter å få til noe
metodisk, som har hver sine fordeler og ulemper - gitt at man har begrensninger
knyttet til penger, tid osv.) Pålshaugen nevnte blant annet at det med
overføring av kunnskap ofte ikke berøres i kunnskapsoppsummeringer - hvordan få
kunnskapen til å bære over til den andre siden?
Neste post på
programmet var hvor og hvordan systematiske kunnskapsoppsummeringer kan brukes,
og her var det Elaine Munthe som innledet. EPPI-senteret har skrevet at
forskning kan brukes direkte eller indirekte, bevisst eller ubevisst, til å
informere eller til å støtte avgjørelser - og det er også et tidsaspekt om
forskningen er der når man skal bruke den. Munthe spurte: hva vet vi egentlig
om hvordan kunnskapsoppsummeringer blir brukt?
Hun snakket også om
formidling - er den for awareness, for understanding eller for action? Og skal
brukerne ha tilgang til forskningen, skal de i tillegg ha veiledning/støtte,
eller skal de faktisk være involvert i forskningen?
Diskusjonsspørsmålet
i denne delen var "Hva skal til for at kunnskapsoppsummeringer blir
nyttige (på ulike måter) - hvordan når vi ut? Prosesser? Strukturer?
Synteser?"
Dette var litt
vanskelig å diskutere i vår gruppe, siden de kunnskapsoppsummeringene vi holder
på med, ikke retter seg direkte mot et profesjonsfelt slik Munthes innledning
la opp til. Men det er jo uansett en utfordring å ha klarhet i hva målgruppa
kan ha nytte av. I diskusjonen i plenum var det noen som stilte spørsmål om det
var forskerens ansvar å sørge for at profesjonen bruker den kunnskapen
forskeren produserer. Det ble også spurt om UH-sektoren utdanner
profesjonsutøvere som vil holde seg oppdatert på forskning. (Dette tenker jeg
vel varierer ganske mye fra utdanning til utdanning. Legene som utdannes er
forhåpentligvis ganske gode til å oppdatere seg, tilsvarende vil
forhåpentligvis grunnskolelærerne med mastergrad fortsette å holde seg
oppdatert på utdanningsforskning. Kortere utdanninger vil sannsynligvis - men
ikke nødvendigvis - ha mer problemer med det. Og så vil det jo i neste omgang
handle om tilrettelegging på arbeidsplassen for å holde seg oppdatert, og for
eksempel det å sørge for solide fagmiljøer - slik for eksempel utredningen av
domstolstrukturen har tatt til orde for - er viktig.)
Det siste
dialogtemaet var "Om behovet og nytten av et norsk nettverk for
systematiske kunnskapsoppsummeringer". Her var det UiAs Thomas Westergren
som innledet om det NORNESK foreløpig har som visjon og mål. Her var spørsmålet
til gruppene: "Ikke spør hva NORNESK kan gjøre for deg, men hva du kan
gjøre for NORNESK". Vi snakket om behovet for publikasjoner på norsk,
behovet for å erobre begrepet fra medisin. Vi kan ha behov for et sånt
nettverk, men vi trenger definitivt ikke et nettverk som har et for snevert
begrep. Vi snakket også om at dette feltet gjør at bibliotekarenes kompetanse
blir mer synlig, blant annet som medforfattere.
I oppsummeringen ble
det blant annet sagt at det kunne vært nyttig med oversikter over
ressurspersoner innen systematiske kunnskapsoppsummeringer og statistikere som
er gode på metaanalyser. Fra bibliotekarenes side ble det lagt vekt på at
arbeidsgiverne måtte se behovet for å sette av arbeidstid til dette arbeidet og
til kompetanseheving. Det ble også spurt hvordan forskerutdanninger og
bibliotekarutdanninger forbereder for dette.
Til slutt var det en
oppsummering og tanker om veien videre. Et viktig poeng var at det er hva en
kunnskapsoppsummering skal brukes til som skal bestemme hva slags oppsummering
man bør gjøre - det er viktigere enn det å finne det riktige navnet i en eller
annen oversikt over typer. Når det gjelder veien videre, ble det presentert
planer om en årlig konferanse med et årsmøte i nettverket.
Alt i alt var det en nyttig og interessant seminardag, og jeg endte vel opp med en enda klarere oppfatning av at de som tenker at de har en krystallklar forståelse av hva de ulike begrepene betyr på dette området, de har ikke satt seg nok inn i litteraturen på området...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar