Det er spennende
tider i sektoren. Radarparet Isaksen og Haugstad har reist land og strand rundt
og presset institusjoner til å fusjonere, og et av risene bak speilet har vært
kravene til ny femårig lærerutdanning. Målene skulle altså tydeligvis utformes
slik at de enklere nås av små fagmiljøer som er del av en stor institusjon enn
av små fagmiljøer som er del av en liten institusjon. I dag skulle vi få noen
av svarene på hva som faktisk kreves. Må man for eksempel ha 10 prosent
toppkompetanse innen hvert fag man skal ha masterfordypning i? Og må man ha det
når man søker i 2016 eller når studentene begynner på sitt 4. år i 2020?
NOKUT-direktør Terje
Mørland ønsket velkommen (når ministeren var på plass noen minutter for sent).
Han lovte at mange ting kommer til å bli besvart i dag, angående faglige krav,
frister, hvem som må søke og så videre.
Kunnskapsminister
Torbjørn Røe Isaksen hadde valgt tittelen "Politiske føringer for
implementeringen av integrerte lærerutdanninger på mastergradsnivå". Han
anerkjente at det er dårlig tid til prosessen, og at dette er et stort
økonomisk løft - og viste til at det kommer 50 rekrutteringsstillinger i år.
Han vektla at den enkelte lærers kompetanse er viktig for å løfte
lærerprofesjonen på den enkelte skole. Han viste til at de femårige
grunnskolelærerutdanningene ved UiT-NAU gir praksisnære mastere (slik også
HiOAs mastere har gitt i mange år). Det er et ønske at flest mulig skal klare
de nye kravene.
Han fremhevet seks
punkter ved prosessen:
- Grunnlaget for å akkreditere de femårige lærerutdanningene skal være dagens forskrift, frist for å søke er 15. september.
- NOKUT vil ha en prosess for ettersending etter fristen, siden nasjonale retningslinjer ikke er klare så tidlig.
- Institusjoner med selvakkrediteringsrett får frist utgangen av januar 2017.
- Alle etablerte mastergrader får tid ut 2018 til å komme opp på nivået til de nye forskriftene.
- Den nye rammeplanen skal senest være klar 1. juni.
- Kravet om master i minst to av de fem prioriterte fagene ligger fast. Han oppfordret også til samarbeid.
- Karakterkravet i matematikk kan gi høyere gjennomføringsprosent, men også en rekrutteringsutfordring. Han nevnte forkurs osv.
NOKUTs
tilsynsdirektør Øystein Lund la fram info "om
akkrediteringsprosessen". Gjeldende studietilsynsforskrift skal gjelde for
akkrediteringen. Vi starter dermed med et kjent regelverk og får tid ut 2018
med å nå de strengere kravene. Det kommer en egen veileder etter dagens
forskrift og egne seminarer framover (26/4 og 16/6). Han mente at slaget kommer
til å stå om å produsere nok relevant forskning inn mot utdanningene, ikke om
antall professorer i matematikkdidaktikk. Og han varslet at det kan komme
tilsyn med grunnskolelærerutdanningene allerede våren 2019 - med de nye
reglene.
Det vil være
sakkyndige komiteer som vurderer de faglige kravene i akkrediteringsprosessen.
Det er en dynamikk der, og det er ikke administrasjonen i NOKUT som bestemmer.
Han varslet at
studieplan oppdatert mot nasjonale retningslinjer skal innsendes innen 1.
november.
NOKUTs tilnærming er
at høyskoler med doktorgrad vil kunne selvakkreditere noen mastere innen noen
skolefag men ikke nødvendigvis alle. Et sakkyndig utvalg har vurdert dette, og
en foreløpig rapport er klar og skal ut til institusjonene til tilsvar. (I løpet
av seminaret fikk vi se lista for vår egen høgskole, og den var forholdsvis
overraskende, så det skal bli spennende å se hvordan det sakkyndige utvalget
har tenkt.)
I spørsmålsrunden
etterpå var det spørsmål om økonomi (hvor ministeren ikke kunne love noe),
nasjonal rekrutteringskampanje (hvor ministeren svarte "kanskje", men
han pekte på at det er kommunene som har "kranglet til seg"
arbeidsgiveransvaret for lærere og derfor har et ansvar), hvordan man teller to
masterfag - gjelder det både på 1-7 og 5-10 (det kunne han ikke svare på). Og
så var det et ikke-spørsmål fra NTNU som ministeren sluttet seg til. Det var
også spørsmål om IKT (hvor ministeren svarte at KD ikke kommer til å
detaljstyre institusjonene), om praksis (hvor han røpet at KD ikke jobber
konkret med forslag innen utdanning av praksislærere) og om videreutdanning på
masternivå (hvor ministeren understreket at det ikke er noe mål at alle lærere
i skolen skal ha master, og at videreutdanningssatsningen er sånn cirka riktig
dimensjonert i dag).
Etter lunsj
fortsatte Øystein Lund med "Krav til fagmiljø og FoU". Han gikk
gjennom studietilsynsforskriften og kommenterte underveis. Utdanningen må
naturligvis oppfylle kravene i rammeplanen, som skal være klar 1. juni.
Programplanen institusjonene utarbeider må relateres til nasjonale
retningslinjer, og det er "ikke lurt" å velge bort noe fra dem.
Nasjonale retningslinjer skal fastsettes i september.
Studiet skal ha
tydelig relevans for arbeidslivet. Paragraf 7-2 viser at studiet må være koblet
til FoU, og dette er forsterket i rammeplanen. Dette innebærer at
institusjonene må se på hvordan forskergrupper etc settes sammen for å sikre
profesjonsrelevant forskning.
Når det gjelder
fagmiljø tenker NOKUT at man kan ha stort fagmiljø i ett fag som forholder seg
til mange utdanninger, og som bidrar til kunnskapstilfanget. Studiets fagmiljø
er personer som aktivt bidrar inn mot studiet: alle som bidrar til
undervisning, veiledning og FoU relatert til studiet. Institusjonene må selv
definere dette fagmiljøet og begrunne dette. Det er ikke nok å ha et potensielt
fagmiljø. Og ingen person kan telles mer enn 100%.
Som kjent må minst
10 prosent skal være professor/dosent, minst 40 prosent tilsatte med
førstestillingskompetanse.
Dette er en reelt
integrert lærerutdanning, ikke en tilfeldig sammensatt mengde moduler.
Særkravene til masternivå kan forstås slik at alle som bidrar inn i
undervisningen er en del av masterens samlede fagmiljø, men man må også sikre
at masterfordypningen holder et masternivå. Derfor legger NOKUT til grunn at
mastermiljøet både må operasjonaliseres opp mot både det samlede fagmiljøet og
den masterfordypningen man ønsker å gi. Der inngår også profesjonsfaget.
Kravet til FoU på
høyt nivå vil også gjelder de enkelte masterfagene.
Så var det en
diskusjon med to dekaner og en prodekan. Arne Myklebust, HiVolda, fortalte at
høgskolen er klar for femårig lærerutdanning. Han viste til at tidsperspektivet
er viktig - holder det med en realistisk plan for kompetanseøking på toppnivå
fram til 2020? Skal man for eksempel ha matematikk som masterfag, må det
uansett rekrutteres mye fram til 2020, for da trengs det mange nytilsatte.
Kristin Barstad,
HiSN, valgte å bruke en del av sin tilmålte tid til å presentere sin nye
institusjon. Hun varslet at HiSN satser på å tilby masterfordypning i kanskje
åtte fag (norsk, matematikk, kroppsøving, samfunnsfag, kunst og håndverk,
engelsk og RLE ble nevnt - kanskje begynneropplæring er det åttende).
Finn Aarsæther,
HiOA, understreket samfunnsoppdraget i å utdanne nok lærere og at alle skolefag
bør være representert. Han spurte om det er slik at førstekompetanse omfatter
både førsteamanuensis og førstelektor, og toppkompetanse omfatter både
professor og dosent. Og om fagmiljøene kan ses på tvers av 1-7 og 5-10. Han
mente også at man må ha fagmiljøet på plass før studentene begynner på sitt
fjerde år. Han understreket viktigheten av at lærerutdanningene fortsatt får
øremerkede stipendiatstillinger. Han etterlyste sterkere fokus på sammenhengen
mellom fag og fagdidaktikk i fagmiljøene - det må være krav til fagdidaktikk.
Øystein Lund
kommenterte: kravene som stilles skal være oppfylt når studentene tas opp. Det
er ikke praksis for å strekke dette ut i tid. (Dette innebærer altså at man må
tilsette et hav av professorer eller dosenter innen sommeren 2017. Men vel og
merke er det mulig å akkreditere masterfordypninger senere - i god tid før
studentene kommer til 4. år.) Han bekreftet at førstekompetanse er førstelektor
og førsteamanuensis, toppstilling er dosent og professor. NOKUT har ingen
begrensninger på sammenfiltring av 1-7 og 5-10, men ingen person kan telles to
ganger.
Så var det
plenumsdiskusjon. NOKUT fikk ros for å være konkrete og konstruktive. Her er noen andre poenger fra diskusjonen:
- Hvordan få fram FoU på lærerutdanning - det må satses bredt.
- Det er ikke automatikk i at forskningskompetanse automatisk fører til forskning - det trengs også FoU-tid. NOKUT svarte at det trengs mer penger til FoU. KD kommenterte at institusjonene selv også må prioritere femårig lærerutdanning.
- UiT-NAU kommenterte at det er mange som kommer til å utlyse professorater framover, og det er ikke så mange søkere.
- NOKUT kommenterte også tidsperspektivet (uten å bli spurt): man kan jo først akkreditere noen fag, og så senere få akkreditert flere masterfordypninger. Alt trenger ikke være på plass i 2017.
- Hva innebærer formell kompetanse i fagdidaktikk? Og skal det være egne kompetansekrav til lærerutdannerne i praksisfeltet? (Svaret fra NOKUT er at dette ikke er berørt i gjeldende forskrift, men mitt svar til det igjen er at det vil være berørt i forskriften for grunnskolelærerutdanning.) Kan man på 1-7 eller 5-10 ha bare ett skolefag (eller bare begynneropplæring på 1-7)? NOKUT svarte at dette ikke er deres bord, og KD svarte at de tok med seg dette videre.
Bjørn R. Stensby,
seksjonssjef i NOKUT, la fram det praktiske om søknadsprosessen. Man kan tenke
seg å skrive én samlet søknad eller én søknad per masterfag. NOKUT må
ihvertfall kunne se de enkelte masterfagene.
NOKUT ser altså
hvert enkelt fag som sentrale deler av studiet, slik at alle delene må ha
førstestillingskompetanse. Søknadene må naturligvis vise dokumenterte
FoU-resultater på høyt nivå, som er relevant for utdanningen.
Han viste fram
tidsplan, som ligger ute på NOKUTs nettsider. 7. november kommer rapportutkast
fra NOKUT, med tilsvarfrist 29/11 og vedtak i NOKUT 8/12. Frist supplerende
søknad 2/1-17. Rapportutkast 6/1-17, tilsvarsfrist 27/1-17, vedtak 31/1-17.
(Det er sympatisk at NOKUT setter av betydelig mer tid til institusjonenes
prosesser enn til sine egne behandlinger.)
NOKUT ønsker
innspill så snart som mulig om hvilke masterfordypninger institusjonene har
lyst til å tilby, slik at de kan begynne å nedsette sakkyndige utvalg.
Så var det en ny
spørsmålsrunde. Det ble spurt om når nasjonale retningslinjene er klare, og
planen er å ha et ekstra møte i NRLU rundt 1. september. Det var spørsmål om
egenakkreditering vs NOKUT-akkreditering - hvor komplisert er det at man skal
blande dette? Svaret var at teknisk svar på dette kommer i løpet av våren.
Til slutt skulle det
ha vært en økt om nasjonal deleksamen. (Som kjent er jeg kritisk på prinsipielt
grunnlag. Jeg mener at det er UH-institusjonene selv som bør bestemme det
faglige innholdet i sine utdanninger . Når NOKUT begynner å arrangere eksamener,
får de kontrollen over et ekstremt sterkt styringsverktøy over det faglige
innholdet - helt uten at de oppfyller kravene om tilstrekkelig antall
professorer innen fagene de får styring med...) Stephan Hamberg, seniorrådgiver
i NOKUT, hadde tittelen "Nasjonal deleksamen som kvalitetsindikator",
men punktet ble strøket.
Konklusjonen på
dagen er at institusjonene står ovenfor ekstremt store utfordringer de nærmeste
månedene. Slik jeg forstår reglene trengs det professor/dosent i alle fag som
man skal ha masterfordypning i, og disse må være på plass ved navns nevnelse
før studentene står her til sin første studiedag i første studieår. Her er det
altså bare å forsøke å tilsette folk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar