Den andre dagen av
årets Rosa kompetanse-seminar startet med Nina Nakling som hadde tittelen
"Fritt vilt eller vilt fritt?"Dette var et standup-innslag som sneiet
innom standarder og måling, normalitet, danning, roller, flagg og ymse anna.
Neste post var
parallellsesjoner. Jeg valgte å høre på Skeiv Verdens Susanne Demou Ødegaard.
Hun startet med å be om innspill om hva vi ønsket oss, og det er jo alltid
interessant. Først var det en øvelse for å bevisstgjøre oss om hvilke
identiteter som er viktige for oss. Våre identiteter er produkt av biologi,
livshistorie og kultur. Hvilke som er mest framme avhenger av kontekst/miljø og
av hvilke som er under press. Det er langt mer komplekst enn "homofil
muslim". Målgruppa til Skeiv Verden har stort sett felles at de er
innvandrere og skeive i en eller annen forstand. Ofte går det lang tid fra
første kontakt til man kommer inn på det skeive. De har også en quiz som
foregår på tre språk. Det er egne møter for transpersoner. Hun problematiserte
åpenhetsidylliseringen - tanken om at åpenhet er nøkkelen til lykke. Forskning
viser at det forutsetter et godt primærnettverk. Ikke alle opplever at livet
blir enklere når man har kommet ut. Av 30.000 asylsøkere i fjor, søkte 74 asyl
på grunnlag av seksualitet. Men det er lettere å snakke om identiteten sin på
en måte som er overbevisende for vestlige folk hvis man er høyt utdannet i
landet man kommer fra. Analfabeter fra fattige kår kan ofte ikke snakke om det
på samme måte.
Janne Bromseth var
neste ut: "Skeive identiteter og interseksjonalitet - å komplisere enkle
fortellinger". Interseksjonalitet handler jo om hvordan ulike
maktasymmetrier spiller sammen. Hvilke som får betydning i ulike sammenhenger
vil variere, jf. forrige innlegg. Hun viste ulike eksempler på kategorier,
normer og hvilke grupper som er utsatt. Men interseksjonelle perspektiver
trengs altså for å se disse i sammenheng. For eksempel snakket hun om
aldersnormer i LHBT-bevegelsen.
Etter lunsj var det
et foredrag om "Uskikkelig teologi: skeive teologiske refleksjoner rundt
sex og samliv" ved Andreas Ihlang Berg. Han viste til at utvalget i kirka
som utredet ekteskap og samliv kun hadde cis-kjønnede, gifte medlemmer. Dermed
reduseres muligheten for å få med alternative forståelser. Han snakket om queer
teori, som kan utfordre heteronormativiteten og dekonstruere kjønnsdikotomien.
For eksempel så han
på bryllupet i Kaanan, og hvordan det til tider har vært tolket ikke som et
heterofilt bryllup, men Jesus som gifter seg med disiplene. For eksempel finnes
det bilder fra 1400-taller hvor Johannes er Jesus' brud. Og vi så Toojis video
"Father" som vi diskuterte. Det er litt vanskelig å diskutere kunst i
en slik setting uten å se på det som et entydig politisk budskap og snakke om
hvorvidt det "fungerer". Men som kunst kan det jo tolkes som en
kommentar til hvordan menigheten tenker sex med det samme de ser to menn
sammen, eller som et forsøk på å trekke vakker seksualitet inn i det hellige.
Anne Kyong Sook
Øfsti snakket om "Skeive familiediskurser - mangfold og framtid".
Hennes utgangspunkt, som familieterapeut, er at ord virker. Hun fortalte om
adoptertes opplevelse av stadig å bli spurt om "hvem er den egentlige
moren din?" - slik var det i starten, men etter hvert har nordmenn vent
seg til adopsjoner. I starten som familieterapeut var hun opptatt av
familiebegrepet, men etter hvert ble hun mer opptatt av kjærlighetsbegrepet.
Det finnes ulike kjærlighetsdiskurser, for det første den romantiske
(heterofile) kjærligheten. Et alternativ er en kjærlighetsdiskurs hvor man er
sammen så lenge man får selvutvikling ut av det, "så lenge det
fungerer". Hun fortalte også om hvordan hun har jobbet med en trio som
prøvde å få til et samliv samtidig som de hele tiden prøvde å relatere seg til
den romantiske kjærlighetsdiskursen som har tosomheten som premiss.
Siste post før
avslutningen var Ingun Wik og Noah Lind som snakket om "kjønnsmangfold i
fremtiden". I dag kan trans bli en veldig stor del av identiteten, fordi
man både må jobbe seg gjennom både sosiale utfordringer ("komme ut"?)
og medisinsk apparat/Rikshospitalet. (For å få hjelp på Rikshospitalet må man
krysse "rett" på et spørreskjema på vanvittig antall sider, mens for
andre er det ikke noen så trang norm...)
De snakket om at
løsningen dels er kunnskap og å gjøre mer av det man ellers gjør - ta folk på
alvor og regne med at de selv kjenner seg selv. I framtida vil vel
kjønnsnormene løses opp mer, og behandling for transfolk vil kunne bli
ivaretatt av andre enn Rikshospitalet.
Jeg glemte å nevne
mandagskvelden - da var det deilig middag, etterfulgt av quiz. Jeg var på lag
med blant andre en LLH-leder og en professor i homohistorie. Så det var ikke
bra at vi bare klarte en tredjeplass...
Dermed var årets
Rosa Kompetanse-seminar over. Jeg krysser fingrene for en invitasjon også neste
år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar