søndag 23. mai 2010

Homofil ble hetset bort fra Tromsø - og skolens rolle

Avisa Tromsø skriver om 17 år gamle Amir-Alexander Zilali Holmeslet som ble mobbet på skolen fordi han var homofil.

- Jeg tok det opp med kontaktlæreren min, men fikk bare beskjed om at jeg kunne ta en uke fri. Grunnen var at de mente at de ikke kunne utvise så mange. Jeg synes det var urettferdig, siden jeg glipp av masse undervisning, forteller Amir-Alexander til avisa.

Den lokale LLH-lederen oppfatter Tromsø som en inkluderende by, og dermed illustrerer historien det poenget som jeg gjentar til stadighet: det hjelper ikke nødvendigvis for den enkelte hva "samfunnet som helhet" mener hvis omgangskretsen har negative holdninger. Derfor må den enkelte lærer være oppmerksom på hva som foregår i egen klasse og på egen skole, uavhengig av hvor "tolerant" læreren oppfatter byen som helhet til å være.

"Det viser at det fortsatt er store utfordringer i skolen, og at vi trenger en større innsats mot fordommer og homohets", sier LLH-lederen til slutt. Dette arbeidet går for sakte. Men i disse dager legges siste hånd på en mengde fagplaner i lærerutdanningene rundt om i landet - fagplaner som skal gjelde fra de nye lærerstudentene kommer i høst. Så da får vi se om det blir mer undervisning om temaet enn det har vært.

(Se hans blogg hvor han er med på å diskutere saken.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar