mandag 24. mai 2010

Matematikere har teft

Overskriften er dypt villedende, men poenget med denne bloggposten er å peke på at to av mine gode kolleger er omtalt i Universitetet i Agders forskningsmagasin Teft 1/2010.

Per Sigurd Hundeland intervjues om "hva lærere på videregående trinn vektlegger i sin matematikkundervisning" i artikkelen Egen praksis avgjør undervisningsmetodene. Mens Reinhard Siegmund-Schultze intervjues om sin bok "Mathematicians Fleeing from Nazi Germany. Individual Fates and Global Impact" (Princeton University Press) i artikkelen med det enkle navnet Matematikkens historie.

Begge artiklene anbefales.

Og når jeg først er i gang: Kollega Cornelia Brodahl intervjues om PCer i skolen i artikkelen Tilkoblet i nr. 1/2009. Også høyst lesbart.

Og så er det fristende å legge til at når Universitetet i Agder klarer å holde seg med et slikt glanset forskningsmagasin, burde vel Høgskolen i Oslo (som tross alt er noe større) også klare det. Skjønt det muligens er noe gammeldags å kutte ned trær for å formidle forskning.

(Mens jeg skrev dette innlegget stusset jeg plutselig på ordet kollega. Er det riktig å kalle Per Sigurd, Reinhard og Cornelia kolleger, når de jobber med tilstøtende ting som jeg jobber med, men ikke på samme institusjon? Wikipedia sier nei slik jeg leser det, men heldigvis sier Bokmålsordboka uomtvistelig ja, og da føler jeg meg på trygg grunn.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar