søndag 15. mars 2015

"Han och hon och hen"

I gårsdagens Melodi Grand Prix-finale (i Sverige) sang Samir & Viktor sangen "Groupie" - med den oppbyggelige teksten "Inga mera selfies - för vi ska ta en Groupie" (som kan tolkes som at nå skal vi ikke stå alene mer, vi skal stå sammen) og den fine verselinja "En två tre fyr fem - Han och hon och hen".

Sangen er fengende, men jeg bruker eksemplet for å si noe om at "hen" er på vei inn i språket. I Sverige brukes det mye - i Norge er det mindre brukt foreløpig. (En student sa til meg at den første gangen hun så ordet brukt - utenom i diskusjoner om ordet i seg selv - var i en artikkel jeg skrev i Khrono.) Ordet "hen" er nyttig både når man snakker om en konkret person som ikke identifiserer seg som enten mann eller kvinne, men også når man snakker om en generell person som kan ha et hvilket som helst kjønn.

Når det gjelder instituttets studieevalueringer har vi nølt lenge - som jeg har skrevet om i denne bloggen før. Vi gjorde kjønn til et frivillig spørsmål på studieevalueringene, men var usikre på kategorien "Annet". Fra i år er "Annet" med (og jeg har lært at det må tolkes som "Annet svar" (enn Mann/Kvinne), ikke som kjønnet "Annet"...). Dette er inspirert av Oslo kommune som har lovet å gå gjennom skjemajungelen sin og bruke Mann/Kvinne/Annet - der det i det hele tatt er relevant med kjønn. Andre steder skal den rubrikken bort.

Samir & Viktor minnet meg om at utviklingen har gått forholdsvis raskt i Sverige - det kan den gjøre også i Norge når folk først blir oppmerksomme på ordet "hen" og på at spørsmålet "Kjønn" bør ha flere enn to alternativer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar