Etter at UHR overtok
ansvaret for nasjonale retningslinjer i lærerutdanningene, vil det være årlige
konferanser hvor man vil diskutere revisjoner av retningslinjene. Dette er den
første konferansen. For grunnskolelærerutdanningene er jo dette spesielt akutt,
siden vi allerede fra 2017 vil få nok en ny rammeplan. I år ble konferansen
arrangert sammen med IKT-senteret og Wergelandsenteret.
Etter noen
innledende betrakninger fra UHR, IKT-senteret og Wergelandsenteret, var Martyn
Barrett, fra University of Surrey førstemann ut (20 minutter etter skjema), med
tittelen "Competencies for Democratic Culture and Intercultural Dialogue:
education of globalized citizens in a digitalized world". Han understreket
utdanningens rolle i å forberede folk for et liv som aktive borgere i kulturelt
mangfoldige demokratiske samfunn. Europarådet arbeider med å lage et nytt
framework for hva dette kan innebære. Det er tre hovedaspekter i dette: en
begrepsmodell, handlingsbeskrivelser (som kan formuleres som LUBer) og
tilleggsdokumentasjon som beskriver hvordan dette kan brukes, blant annet
hvilken undervisning som kan bidra til å oppnå LUBene. (Jeg synes jo forsåvidt
at det er veldig trist at også denne delen av skolens oppgaver må formuleres
som målbare læringsmål for at de skal være "salgbare", og er generelt
skeptisk til om det bare er det som kan måles som er verdifullt her i livet.)
Begrepsmodellen har
fire hovedkategorier: verdier, holdninger, ferdigheter og kunnskap og kritisk
forståelse. Verdier er for eksempel knyttet til menneskerettigheter,
forskjellighet og demokrati. Han raste også gjennom eksempler på holdninger,
ferdigheter og kunnskap/kritisk forståelse. Innen kunnskap ligger naturligvis
også ting som kunnskaper om politikk, menneskerettigheter, historie osv.
(Strengt tatt er det vel vanskelig å finne noen ting i grunnskolens læreplaner
som ikke er omfattet av dette, inkludert for eksempel å lese og skrive, forstå
sannsynlighetsregning og statistikk, kunne diskutere klimaproblemer på en
faglig meningsfull måte og så videre. Slik sett er det bare de
praktisk-estetiske fagene som ikke opplagt passer inn i dette - samtidig som
våre kolleger i de praktisk-estetiske fagene har gode argumenter for hvordan
disse også er avgjørende for å forholde seg til seg selv og sine medmennesker.
Derfor er dette foredraget svært lite nyttig for meg for å kunne si noe mer om
hva man bør jobbe mer med og - ikke minst - hva man bør jobbe mindre med.)
I
"hjertet" av modellen ligger, ifølge ham, å verdsette kulturelle
forskjeller, mangfold og kulturell annerledeshet. (Så et dermed et godt
argument for å jobbe mer med LHBT-tematikk i lærerutdanningene.)
Min skepsis til
Barretts presentasjon er altså - slik parentesene antyder - ikke bare at han
prøver å sprenge opp en åpen dør, men også at han prøver å sprenge opp en åpen
dør med en tannpirker. Siden modellen kan brukes til å argumentere for alt som
allerede er i skolen, er den et slapt verktøy for å endre innholdet i skolen,
dersom det skulle være et mål.
Til slutt brukte
Barrett litt tid på å si at digital kompetanse (naturligvis) også er en del av
denne altomfattende modellen for interkulturell demokratisk kompetanse.
Den neste som
snakket var Andreas Lund. Hans tittel var "Global Citizenship + Digital
Competence: Uncertainty and Complexity as Guidibg Lights for Teacher
Education". Han startet med å snakke om ProTed, et forsøk på å skape en
integrert femårig lærerutdanning. Han mener at teknologi i rapporter etc ofte
reduseres til "verktøy" (skjønt jeg er usikker på det ikke er å
undervurdere verktøys rolle å omtale det på den måten). Han understreket
hvordan teknologi som "artifacts" ivaretar blikk for hvordan
teknologi transformerer kulturer. Teknologi har blant annet stor innflytelse på
betydningen av tid og rom, og den gir i tillegg mulighet for å samarbeide i
store grupper (jf. For eksempel Wikipedia.)
Han snakket om
"collective cognition", hvordan mange hjerner fra ulike kulturer kan
tenke bedre enn én. (Her er vi inne på noe interessant. Hvordan utnytter vi
mulighetene studentene våre kunne ha hatt til å kommunisere med folk fra ulike
kulturer?) Han ga eksempler: "Funky town" (en slags storyline utført
i en wiki), en slektshistorie (en wiki om klassas foreldres historie) og Beslan
(elever jobbet med hendelsene i Beslan). Han viste hvordan en lærer ble rådvill
når hen ikke hadde en kunnskapsformidlingsrolle, ikke visste "hvor"
elevene var, ikke visste hva hen skulle vurdere. Men dette kan man - hvis man
vil - avhjelpe ved å be elevene reflektere eksplisitt på hva deres bidrag har
vært til gruppa som helhet og til andre elever.
Han avsluttet med å
nevne et "Second Life"-liknende oppsett for å diskutere
lærerutdanning på tvers av institusjoner.
(En helt praktisk
sak innimellom det faglige: når jeg er med på å planlegge konferanser eller
seminarer, er jeg fanatisk på at det skal være pauser hver time, og at pausene
skal være lange nok til at folk får interagert litt underveis. Det er nyttig
med slike konferanser som minner meg om hvorfor jeg er fanatisk på det: en økt
på over to timer uten pauser er dysfunksjonelt av så mange grunner. Selv får
jeg vondt i ryggen og burde ha reist meg opp. Jeg føler også sterkt behov for å
drøfte ting som har kommet opp med andre enn meg selv. Jeg trenger luft, og
ganske ofte trenger jeg også påfyll av sukker etc. Jeg vil gjerne se forskning
som ser på hva som er mest effektivt...)
Så var det Lise
Kvande og Claudia Lenz. (Lenz jobber jeg sammen med om en Pestalozziworkshop om
seksualundervisning, for øvrig.) De presenterte prosjektet CLEAR, knyttet til
masterprogrammet i samfunnsfagdidaktikk ved NTNU. Prosjektet er knyttet til
noen nøkkelbegreper, for eksempel demokrati, feminisme, etnisitet, og tanken er
at man kan samarbeide på tvers av landegrenser for å diskutere disse begrepene.
Dette innebærer å artikulere, reflektere og systematisere likheter og
forståelser av spesifikke nøkkelbegrep. Lenz presenterte et av de konkrete
prosjektene - hvor studenter ved NTNU samarbeider med studenter i Luxembourg.
(Dette er en interessant metodologi som må kunne brukes innen mange ulike fag
og områder - men det krever naturligvis noen dedikerte faglærere som jobber
sammen.) Men erfaringen er at man lett får fram et mangfold av forståelser,
mens de skikkelige diskusjonene hvor folk utfordrer hverandre får man for alvor
når folk møtes fysisk.
Så hadde vi
gruppeøvelser - "dialogduk" eller et eller annet sånt festlig begrep,
men selve organiseringen kunne nok vel så greit vært gjort på a4-ark eller
digitalt... Uansett: det ble en fin diskusjon om digital kompetanse og globalt
medborgerskap, selv om konklusjonen nok ble litt at "dette må
programgruppen rydde opp i"... Vi var vel til dels litt tvilende til hvor
meningsfylt det er å se det digitale og globalt medborgerskap i sammenheng -
snittet mellom dem (i et Venndiagram) er veldig mye mindre enn unionen.
Samtidig kan det digitale være fine verktøy for å bli kjent med andre kulturer
og kontekster - og for eksempel kunne vi prøvd å få til en kobling mellom
studentene vi har i Uganda og Sør-Afrika og de som er i Norge. Medborgerskap
(deltakelse i et demokrati) foregår jo i dag for en stor del digitalt, så mye
av digital dømmekraft er også tett knyttet til medborgerskap. Trening i å delta
i et offentlig ordskifte bør starte i klasserommet.
Generelt var vi
opptatt av at mange av de overordnede perspektivene naturlig må jobbes med i
alle fag, men at det ikke er nok. Å jobbe flerfaglig med ting, og også se
perspektiver fra fag man ikke har selv, har en verdi. Og vi var opptatt av at
det å knytte ting til LUBer forutsetter at det brytes ned til målbare biter,
men det er ikke alt som har verdi som kan måles. Lærerutdanningene må også
holde på med ting som ikke kan måles, og klare å se helheter og ikke bare små
deler.
Så ble det
oppsummert i plenum. Her er noen punkter som råd til programgruppene:
- Mer om etisk bevissthet knyttet både til det digitale og det flerkulturelle.
- Styrke studentenes kompetanse i muntlig praksis (i den sammenheng var det artig å være på bachelorkonferanse i går og se hvor dyktige studentene våre er på dette).
- Bevissthet om hvor det digitale er hensiktsmessig og når det ikke er det.
- Detaljeringsnivået i planene gjør at de overordnede perspektivene "drukner".
Så var det en liten
diskusjon til slutt med HiOAs Louise Mifsud, Wergelandssenterets Claudia Lenz
og en student som jeg gikk glipp av navnet på. Lenz fortalte at hun hadde
merket at noen hadde oppfattet dagens første innlegg som
"totalitært", som en "pakke" som kan gi den ideelle
samfunnsborgeren. Dette var overraskende for henne, og ikke intensjonen fra
Europarådet heller.
Louise Mifsud vil
gjerne ha DK integrert i fagene, samtidig som det da er viktig at det er
institusjonalisert og ikke personavhengig. I retningslinjene må det digitale
være tilstrekkelig inne i fagene. I dag overvurderer begynnerstudentene sin
kompetanse, noe som fører til at de ikke deltar på undervisningen.
Til slutt var det
elever fra en Bergensskole som forklarte hvordan de jobber med droner i både
matematikk og i andre fag. De bruker også Twitter til å lære om situasjonen i
Ferguson og diskutert saken med lokalbefolkning i Twitter. Et fabelaktig
innlegg fra flinke ungdomsskoleelever.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar