mandag 29. juni 2009

Tangenten 2/09: Lottotrekningen i Excel

Min gamle kollega Peer Andersen beskriver i Tangenten 2/09 hvordan Excel kan brukes til å simulere Lottotrekninger.

Det er flere gode grunner til å bruke simuleringer i sannsynlighetsregningen. En bruk av simuleringer er for å tilnærme seg sannsynligheter som man ikke kan regne ut eller hvor man er usikker på utregningsmetoden. Et klassisk eksempel er å regne ut sannsynligheten for å få to kron på to myntkast, hvor simuleringer kan bidra til å overbevise tvilerne om at sannsynligheten faktisk er 1/4.

Peers anliggende er ikke det. Men han påpeker mot slutten av artikkelen at ”En ting er å lese at sjansen for å vinne er en viss prosent. Dette blir for mange bare et tall. Det er noe annet […] å se resultatet av f. eks. 1000 trekninger, som tilsvarer ukentlig spill i drøye 19 år […]” Simuleringen gir altså mer detaljert informasjon om hva som kan skje enn bare prosentandelene gjør.

Til slutt må jeg få legge til mitt vanlige argument når noen påstår at det er dumt å spille Lotto. Da spør jeg hva som er dummest: å spille en Lottokupong til 40 kroner eller å gå på kino for 80 kroner? Utbyttet er i begge tilfeller vanligvis 0 kroner. Mitt poeng er at det ikke er særlig lurt å spille Lotto som investering, men som underholdning, derimot, kan det være lurt, hvis man faktisk synes at det er gøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar