torsdag 6. mai 2010

Mangfold også i barnehagene

Barn er mangfoldige, og de kommer fra ulike hjemmebakgrunner. Nå leser jeg i Vårt Land at Regjeringen også gjør framstøt for at det pedagogiske innholdet i barnehagene skal bli mer mangfoldig. Det er sendt ut et hefte med tips om billedbøker med innhold som
  • Prinser som forelsker seg i prinser.
  • Tøffe prinsesser som redder prinsen fra den store fare.
  • Konger som ikke vil styre riket sitt, men heller være sammen med barna.

Vårt Land er tydelig skeptiske: "Nå har regjeringen startet arbeidet med å overføre den kjønnsnøytrale samlivsideologien til barnehagen." Hva mener de nå med dette? Hvis det er "kjønnsnøytralt" at en prinsesse redder en prins, hva er det da hvis en prins redder en prinsesse? En del av en naturgitt verdensordning hvor menn skal redde kvinner fra fare?

Uansett: undervisningsheftet vil nok fylle et behov i barnehagene. Samtidig vil det neppe revolusjonere barnehagenes arbeid - det skal vanligvis mer enn et hefte til for å gi varige og solide endringer. Men får det noen førskolelærere til å tenke mer over hvordan man skal unngå å ukritisk videreføre tradisjonelle kjønnsroller og syn på homofili, er det bra.

2 kommentarer:

  1. Om boken "Kongen og konge" "Moren arrangerer møter med prinsesser fra fjerne steder, men prinsen liker ingen av dem. Til slutt blir han forelsket i broren til en av prinsessene. De to gifter seg og blir konge og konge".

    Her arrengerer moren møter mellom sønnen og prinsesser - det vi kan forstå som arrangerte ekteskap. Veldig merkelig å sette homofili opp mot arrangerte ekteskap.

    SvarSlett
  2. Hehe, ja det var jo en artig assosiasjon. Jeg velger nok heller å forstå det som at moren er heteronormativ og ønsker at barnet skal gifte seg heterofilt.

    SvarSlett