torsdag 24. februar 2011

Et undervisningsopplegg om matematikkhistorie

Fra lærerne på 5-10-utdanningen vår har jeg fått en utfordring: Gi et sekstimers undervisningsopplegg om matematikkhistorie.

Dette er en utfordring man ikke kan si nei til. Men enkelt er det ikke. Hovedmålsetningen min er å få fram ulike måter matematikkhistorie kan knyttes inn i matematikkundervisningen på. Jeg gir strengt tatt slipp på både kronologien og organiseringen ut fra matematiske tema for å få til dette, og det er litt skummelt. Men som en smakebit kan det fungere.

Jeg er også opptatt av å gjøre studentene klar over min wiki (eleviki), så jeg legger store deler av innholdet i undervisningen ut der. Senere vil jeg (og forhåpentligvis mange andre) jobbe med å utdype det som står der, slik at det blir en betraktelig bedre ressurs enn det foreløpig er.

Denne uka har jeg spesielt jobbet med navigasjon, og jeg har laget ei wikiside om navigasjon som er et utgangspunkt for senere utvidelse. Innspill er hjertelig velkomne.

En slags disposisjon for undervisningsopplegget ligger (etter hvert) på siden "Et sekstimers opplegg om matematikkhistorie".

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett