Den tredje dagen av
landskonferansen startet med et fabelaktig utdrag fra forestillingen SPOR.
Dette er en forestilling hvor elever i videregående skole samarbeidermed
mennesker med et kromosom ekstra eller andre utfordringer, og resultatet var
hjertevarmende - man kunne se i ansiktene på de medvirkende at dette var
givende.
Den ble fulgt opp av
"Med blikk for læringsmiljø", et foredrag av Ingrid Lund. Hun har
forsket blant annet på ungdom som dropper ut av videregående skole. Noen
begrunnet det i hjemmeforhold (omsorgssvikt/konflikt) og mobbehistorier som de
husket helt tilbake fra barnehagen. Nå har hun intervjuet femåringer for å
finne ut mer om det.
Barn flest har
generaliserte erfainger om far og mor eller voksne generelt som gjør at de
stoler på voksne. (Hun tok utgangspunkt i Sunniva i "Hentet" av
Johann Grip.) Andre barn har ingen grunn til å stole på voksne, og opplevelser
kan ligge i dem gjennom hele barndommen og hele ungdommen. Mange har sagt ifra
uten at noe har skjedd. Så det hjelper ikke alltid å snakke om det. Det barn
trenger er voksne som er voksne med et blikk for barn. En feiltastiske voksne
er en voksen som erkjenner sine feil og som handler nytt. "Det viktigste
for barn er den voksnes gode ansikt."
Den profesjonelle
barnehage eller skole er ikke feilfri, men den tar det på alvor når det kommer
tegn på at noe er galt, den gjemmer seg ikke bak at "nei, vi har da et
antimobbeprogram, så det kan ikke stemme..." (Og jeg assosierer og tenker
at "den feiltastiske skolen" kanskje ikke er et kjennetegn ved
Osloskolen, som verken oppmuntrer tilsatte til å diskutere skolen offentlig
eller er spesielt selvkritisk - ihvertfall ikke i media - når kritikk reises.)
(Hva gjør så vi for
å få fram studentens gode ansikt og den feiltastiske tankemåte? Vi vet jo at
mange studenter er strålende fornøyd med sine praksislærere og sier at disse er
så fantastiske til å se alle elevene. Men i tillegg jobbes det formodentlig med
dette i pedagogikk og elevkunnskap og i mange andre fag. I tillegg hører vi fra
studenter som er veldig godt fornøyd med hvordan de blir møtt av administrasjon
og ledelse når de har problemer. Samtidig kan vi sikkert jobbe mer med hvordan
man jobber med godt læringsmiljø blant elever og blant studenter.)
Hun trakk fram
relasjonskompetanse som utgangspunkt ved et godt læringsmiljø - og kjernen er
et positivt menneskesyn med rommelig normalitetsforståelse. Så snakket hun mye
om hvordan vi også på høyskolen må ha krav til at studentene skal delta og ikke
surfe på nettet eller spise spaghetti i undervisningen - vi må venne oss til å
se hverandre.
Så var det Svein
Sjøberg som snakket om Pisa - "Hva gjør Pisa-fokuset med
lærerutdanningene?" Jeg har jo hørt Svein før og også blogget om mitt syn
på Pisa og påvirkningen studiene har hatt, så her holder det kanskje at jeg
blogger litt selektivt.
Svein har jo fortid
som prosjektleder i forløperen til TIMSS, og allerede da var han skeptisk til
rangeringene slike studier kan føre til.
De siste ukene har
det vært stor debatt rundt Hattie og de nokså tvilsomme generaliseringene om
hva som virker i skolen. (Selv tenker jeg nok at det er svært begrenset hva man
kan si generelt uten å ta kontekster og detaljer i betrakning. Grunnen til at generelle
tiltak "ikke virker" i Hatties verden, er at man blander studier uten
hensyn til hvordan de implementeres og hvilken kontekst man er i. Spørsmålet er
for eksempel ikke om redusert klassestørrelse "virker", men under
hvilke betingelser redusert klassestørrelse "virker" - og naturligvis
hva det vil si å "virke", jf. Blant annet forrige foredrag.)
Svein viste til
mange nylige innlegg, blant annet Stanghelles kommentar fra i går: hvor viktig
det er at alle som har innsikt i skolen deltar i debatten om skolen.
Det er ikke
"målstyring" i skolen, det er "målestyring" - det er
målingene som styrer mange steder. Dette bidrar til en deprofesjonalisering av
læreryrket. Og det startet med PISA-sjokket.
PISA ønsker å teste
"kunnskaper og ferdigheter for framtidas samfunn", men har valgt å se
spesielt på lesing, matematikk og naturfag - ikke for eksempel estetiske fag.
Og testene tar ikke for seg alle sidene ved de tre fagområdene de ser på. (Men
det er en svak motforestilling mot en test at den ikke tester alt.) De er
eksplisitte på at de ikke tar utgangspunkt i læreplanene i fagene, og det betyr
at lav skåre kan skyldes enten at man har andre mål enn PISA tester eller at
man ikke er god til å nå målene. (Men da bør man gå inn i testene og beskrive
hva vi i Norge prioriterer høyere enn Pisa gjør - skjønt det vanskeliggjøres jo
litt ved at oppgavene er hemmelige.)
PISA-resultatene i
2001 ga handlingsrommet for en ny skolereform. Mediene var ivrige medspillere.
Noen få år senere kom det nasjonale prøver i flere land, blant annet i Norge. I
Sverige har man tolv nasjonale prøver (som teller for elevene) i samme semester
som man har PISA-testen.
Det er diskusjon om
hvorvidt bruken av Rasch-analyse til å lage rankingene gir mening. (Men dette
er vanskelig å ta stilling til for oss som bare så vidt har hørt om
Rasch-analyse.)
Norske politikere
mener at skolepolitikken ikke styres av PISA, men OECD har analyser som viser
at PISA har stor innvirkning på skolereformer i landene som deltar, og de
nordiske landene ligger blant de høyeste.
For egen del kan jeg
jo legge til at PISA-tankegangen også er på vei inn i lærerutdanning, med
nasjonal prøve (nasjonal deleksamen) som ikke forholder seg til de lokale
LUBene og vektleggingene, men som (som PISA) bruker sine egne mål som grunnlag
for testene, og bare et ørlite utvalg av LUBene i utdanningene. Kanskje får
disse nasjonale deleksamenene tilsvarende effekt for lærerutdanningene som PISA
har fått for skolen?
I kommentarene
etterpå ble det påstått at GLU legger stor vekt på "basisfagene" (men
sannheten er jo at GLU har mindre vekt på basisfagene enn siste ALU-variant, og
mer vekt på de praktisk-estetiske fagene) og grunnleggende ferdigheter. Og i etter-
og videreutdanningene er det noen få fag det satses på.
Fra barnehagesiden
ble det kommentert at det også er økt press på læring i barnehagene. Det pågår
prosjekter som skaper opprør i barnehagene fordi de strider mot intensjonene i
rammeplan for barnehagene. Vi må ruste de barnehagelærerne vi utdanner til å stå
opp for barna. Svein kommenterte at NHO ønsker lavere skolestartalder,
karakterer lenger ned i skolen. Det er press på testing i barnehagene.
Så var det tid for
oppsummering av konferansen. Det ble diskutert om konferansen bør splittes opp
og om den bør reduseres til 2 dager. I det store og det hele var det nok
flertall for å fortsette mye som i dag, med en felles konferanse over tre
dager.
Neste år er det
Høgskolen i Hedmark som arrangerer konferansen, men da er ikke jeg studieleder
lenger, så blogging fra den må overlates til noen andre. Men det har vært
spennende å være med på disse konferansene og lære mer om felles og ulike
utfordringer på de ulike institusjonene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar