Kompetansesentret for seniorer (ved HiOA) inviterte i dag
til seminar med tittelen «Kampen om skolen – En systemkritikk av skolen i dag».
Hovedinnleder var Simon Malkenes, som nettopp har kommet ut med boka «Bak
fasaden i Oslo-skolen». Andre innledere var Kristin Ask fra Oslo Katedralskole,
og vår egen (og UiOs) Svein Sjøberg.
Overraskende nok var alle tre i hovedsak ganske enige –
arrangørene hadde altså ikke satt sammen en trio med kontrasterende syn på
dagens skole. For meg betydde det at jeg selv (i mitt stille sinn) prøvde å
supplere med motargumentene, og dette blogginnlegget er et resultat av det. Det
er altså ikke et tradisjonelt referat hvor jeg prøver å gjengi innledernes syn,
men mer et forsøk på å strukturere mine egne tanker i ettertid.
En hovedutfordring for meg er at «systemkritikken» av skolen
er ganske sammensatt. Den inneholder kritikk av tester (primært PISA) som
sådan, den inneholder kritikk av synet på norsk skole som myndighetene forfekter
(basert på PISA), den inneholder kritikk av de konkrete skolepolitiske
tiltakene som iverksettes på grunnlag av dette synet og den inneholder kritikk
av livet i klasserommet i dagens skole som konsekvens av tiltakene. Deler av
kritikken mener jeg blir altfor unyansert og andre deler av kritikken er jeg
helt enig i. Her skal jeg prøve å skille mellom dem.
Først: Kritikken av
tester, og da primært PISA
En del av kritikken handler om bruk av tester i seg selv –
er det i det hele tatt mulig å måle læring? Eller – hvis læring kan måles - er
den læringen som er mulig å måle, egentlig interessant? Og konkret: måler PISA
interessante ting, og er rangeringene PISA kommer med meningsfulle? Her havner
mange av kritikerne på svaret «nei» på alle spørsmål.
Jeg er uenig. Jeg mener at lese- og regnekunstene er blant
de viktigste gavene skolen kan gi elevene, og at det er høyst interessant om elevene
klarer å lese og regne. Jeg har tillit til at de internasjonale forskergruppene
som har laget PISA har laget tester som sier interessante ting om dette, og jeg
har selv som matematikkdidaktiker funnet det interessant å studere hvordan
norske elever svarer på enkelte matematikkoppgaver i TIMSS. Funnene om at
norske elever har store problemer med algebra sammenliknet med mange andre, er
interessante å diskutere.
Imidlertid: de internasjonale rangeringene er de minst
interessante delene av PISA-rapportene. Og selv om lesing og regning er viktig,
må vi naturligvis være klar over at det er veldig mye annet i skolen som er
like viktig, og som ikke kan testes på samme måte. Så PISA og alle andre
undersøkelser må brukes forsiktig.
Dernest: Kritikken av
virkelighetsbeskrivelsen basert på PISA
PISA har blitt brukt til å beskrive Norge som «skoletaper»,
selv om vi skårer helt middels godt på PISA-testene. De internasjonale rangeringene
gis en langt større påvirkningskraft enn det er grunnlag for. Mediene virker i
denne sammenhengen fordummende, og politikerne henger seg på. Ingen partier kan
skryte av å ha vært nøkterne i denne sammenhengen – norsk skolepolitikk preges
av utpreget konsensus. PISA-retorikken om viktigheten av PISA-testene for å
forutse vår framtidige økonomiske vekst, kjøpes av alle.
Her er jeg enig i mye. Norsk skole er gjennomgående god. Men
jeg mener samtidig at tester som PISA har gitt en økt oppmerksomhet om for
eksempel det å lære å lese. Jeg ergrer meg over at jeg ikke finner tilbake til
det avisutklippet hvor noen lærere på en skole forklarer den store framgangen i
leseferdigheter hos elevene med at «nå har de begynt å fokusere på lesing». Jeg
mener at alle skoler – helt uavhengig av PISA – må fokusere på lesing på
småtrinnet. Blant mye annet. Og at hvis elevene ikke lærer å lese, er det et
kjempeproblem som må tas tak i.
Det manes av og til fram et bilde av at før var skolen en
oase av lek og menneskelig vekst, og at disse kvalitetene først ble oversett da
PISA kom og deretter undergravet i jakten på bedre PISA-resultater. Men jeg
savner overbevisende argumentasjon for at det faktisk er sånn – hva var
egentlig disse kvalitetene som PISA ikke måler men som mange mener fantes i
skolen før, og hvordan vet vi at de faktisk var der?
For det tredje:
Kritikken av skolepolitikken
Så kommer vi til politikken, og her begynner det å bli
komplisert. Noen kritiserer det de kaller «nyliberalisme», hvor det er
privatskoler, fritt skolevalg og penger som følger eleven. Andre kritiserer
målstyringen, hvor skolene setter seg mål for elevene og lager tiltak for å nå
målene. Atter andre kritiserer selve «personalpolitikken» i skolen, hvor man
har lederkontrakter, lederevalueringer og prestasjonslønn – også dette basert
på målene. Rektorer som ikke «lykkes», fjernes.
Jeg skrev i 1999 en tekst i Dagbladet med tittelen «Resultatlønn for lærere», hvor jeg forsøksvis latterliggjorde ideen om å gi lærere lønn ut
fra noen få, målbare resultater. Teksten synes jeg fortsatt står seg godt og
jeg står ved den. Skolens mål er for kompliserte til å oppsummeres i noen få
resultatindikatorer, og skolens resultater viser seg ikke for alvor før elevene
har levd sine liv. Her er jeg enig i kritikken, og mener også at
prestasjonslønn for rektorer er et bomskudd. Privatskoler, fritt skolevalg og
penger som følger eleven synes jeg nok ikke i samme grad er relevant for denne
diskusjonen.
Men så må jeg legge til at skolepolitikken jo er så mye mer
enn dette. Når staten er med på å finansiere etter- og videreutdanning for
tusenvis av lærere, er det jo ikke kurs i å rette seg etter nasjonale prøver
lærerne får – de får forskningsbasert utdanning som skal gjøre dem i stand til
å gjøre de gode valgene på egen hånd. Jeg synes ikke skolepolitikken som helhet
ensidig prøver å gjøre lærerne til funksjonærer som gjør som de blir fortalt.
For det fjerde: Kritikken
av hva som skjer i den enkelte skole
Så, endelig, kommer vi helt ned på den enkelte skole. Her
skjer det mye rart. Det fortelles om «skolevandringer» hvor rektor går rundt i
klasserommene, og istedenfor å gi meningsfulle innspill til læreren om det hen
ser, kommenterer hen bare om timens mål er skrevet opp på tavla eller ikke. Det
fortelles om lærere som får tilsendt standardmaler for timen, hvor tre minutter
skal brukes på å fortelle om timens mål og 22 minutter skal brukes til dette og
hint. Det fortelles om at det utvikles skjemaer for tilbakemeldinger til
foreldre hvor lærerne bare kan krysse av, for å «sikre en viss standard». Men
det gjør at man ikke lenger forsikrer foreldrene om at læreren faktisk kjenner
eleven og har sett elevens lure smil eller iherdige innsats. Det fortelles om
skoler hvor man øver på nasjonale prøver året før prøvene kommer. Lærere som
ikke presterer, blir definert som et problem, lærere som ikke innordner seg,
blir utdefinert – de slutter ikke opp om skolens mål.
Her kommer man inn på selve menneskesynet i skolen – elevene
blir objekter som er til for å nå skolens mål. Men på motsatt side blir elevene
også opphøyet til dommere: brukerundersøkelser blir fasit for hvordan skolen
fungerer, og lærere må tilpasse seg «kundene». Og her dukker «evidensbasert
undervisning» opp – troen på at man kan finne ut metoder som «fungerer» for å
nå målene, og så skal alle følge disse metodene: tiltak og metoder
sentralstyres og undervisningen standardiseres.
Dette er skrekkelige eksempler, og jeg tviler ikke på at de
er reelle. En del av dette er helt misforstått detaljstyring. Vi trenger
autonome lærere, og det er det vi forsøker å utdanne våre studenter til å bli. For
tiden leser jeg en del av det Gert Biesta har skrevet, og han har gode begreper
for mye av dette.
Men dette er heldigvis ikke et generelt dekkende bilde av
norsk skole anno 2014. Det er ikke slik jeg kjenner Ammerud skole som jeg
sitter i driftsstyret til (skjønt jeg tar imot korreksjoner på dette hvis jeg
tar feil), og det er ikke hverdagen i de fleste klasserommene jeg har hatt gleden
av å besøke de siste årene. I kampen mot PISA-retorikkens svartmaling risikerer
man å gå til den andre ytterligheten – å kritisere den norske skolen for å være
langt mer målfokusert, ensporet og umenneskelig enn den virkelig er. For i det
enkelte klasserom står det fortsatt høyst oppegående, engasjerte og
menneskekjære lærere som gjør det beste for elevene – om enn av og til på tross
av forsøk på detaljstyring ovenfra. Og på landets tusenvis av skoler er det
svært ulike rektorer som i svært ulik grad lar resultatene fra nasjonale prøver
prege skolehverdagen.
Oppsummerende
Skal jeg oppsummere kort, vil jeg si at PISA og andre tester
gir mye interessant informasjon, men vi må utvikle en nøkternhet i omgangen med
dem som vi som samfunn foreløpig mangler. Vi må styre unna de verste utslagene
av PISA-hysteriet, men ikke være redd for å følge med på om elevene våre lærer
å lese og regne, for det trenger de også. Vi må reagere når skolen styres på en
uforstandig måte, men anerkjenne at store deler av den norske skolepolitikken
for tida faktisk handler om å gjøre lærerne enda mer kompetente og dermed
potensielt enda mer autonome enn tidligere tiders lærere. Og på den enkelte
skole må vi – som alltid – være på vakt for troen på standardløsninger som skal
passe for alle, og vi må være på vakt mot overdrevent resultatfokus på skole-
og klassenivå. Elever og klasser er forskjellige, og i tillegg er
testresultatene ikke alt.
Ah – det var godt å få sagt det, selv om jeg ikke var i
stand til å si det under seminaret…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar