fredag 2. desember 2011

LLHs læremiddelpris utdelt for tredje gang

LLHs læremiddelpris ble utdelt for tredje gang på onsdag. Det ble en fin utdeling med innslag av opera og taler fra juryleder, prisvinner, LLH-leder og læremiddelgruppas Helle Nyhuus.

Årets prisvinner ble Cappelen Damm og forfatter Tarjei Helland. Juryen skriver «Boka tar ansvar for fin bildebruk og uanstrengt formidling av lhbt-tematikk med mye fakta. Stoffet reflekterer gode holdninger. Det har vært spesielt viktig for juryen at omtalen av homofili ikke skal bygge opp under majoritets- og minoritetstenkning, de normale og de som er annerledes, og at omtalen vektlegger det som er fint og godt, og ikke bare satt i sammenheng med problemer, helsefare, hiv/aids, selvmordsstatistikk og ut av skapet-problematikk. I boka «Makt og Menneske Samf 9» er både bildebruk og tekst om homofili inkluderte temaer som omhandler alle, som for eksempel forelskelse, kjærlighet, samliv og seksualitet. Selv om juryen skulle ønske at tema var gitt større plass, så overskygger kvaliteten hva den mangler av kvantitet. Vi håper boka vil være et eksempel til etterfølgelse.»

Gratulerer! Årets prisutdeling markerte samtidig slutten på læremiddelgruppa i dagens form. Nå som LLH har fått midler til en egen skolesatsning (fram til nyttår - men forhåpentligvis også i årene framover) er det rimelig at læremiddelarbeidet plasseres under Rosa Kompetanse Skole heretter. Dermed er en del år som leder i læremiddelgruppa over for min del.

Når det gjelder prisen har læremiddelgruppa hatt ansvar for å få juryen oppnevnt, å ha kontakt med forlagene og å lese gjennom lærebøkene for å finne de delene som omhandler homofili. Dette arbeidet avsluttet vi tidlig i vår. Så har juryen sittet helt uavhengig av oss og vurdert lærebøkene. Da jeg fikk vite juryens avgjørelse tidlig i høst skvatt jeg litt, for jeg oppdaget at prisvinneren var en av mine kolleger på HiOA som jeg attpåtil har personalansvar for. Men da lærebøkene ble oversendt juryen i vår var ikke prisvinneren enda ansatt ved HiOA, jeg var ikke i lederstilling og jeg kjente ham verken av navn eller på annen måte. Så det er heldigvis ingen habilitetsproblemer - og dermed udelt positivt også for Høgskolen i Oslo og Akershus.

Les mer hos Blikk. Oppdatering 5. desember: Nå har også HiOAs nettsider fått et oppslag om saken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar