Matematikkmiljøet i
lærerutdanningene har en fabelaktig tradisjon: årlige nasjonale konferanser
hvor de fleste institusjoner er representert. I år er det HSN som arrangerer,
med konferansested Tønsberg (stort sett). Jeg tror dette samlingspunktet er
viktig ikke bare for å inspirere hverandre og bli kjent, men også for å utvikle
konstruktive samarbeid og motvirke spenninger som ellers lett oppstår innad i
fagmiljøer.
Jeg var med på å
arrangere et par slike konferanser for en årrekke siden, og så har jeg hatt en
pause fra å delta mens jeg har vært studieleder, men nå som jeg er tilbake i
undervisningsstilling for fullt, er det gøy også å være tilbake på disse
konferansene.
Etter et musikalsk
studentinnslag med trøkk (House of Rising Sun og Money) var det ex-dekan
Kristin Barstad som åpnet konferansen.
Årets
åpningsforedrag var ved John Mason og Anne Watson, og hadde tittelen
"Doing, learning and teaching mathematics: developing the inner
explorer". Watson viste til musikkinnslaget og at studentene som spilte
det fikk nesten like stor glede av det som komponisten fikk. Mens i
matematikken gir vi ikke elevene mulligheten til å spille det matematikerne
spiller - vi gir dem noe helt annet, som ofte ikke gir noen følelse av
matematikk.
De startet med en
modell for lærerkompetanse fra Andy Ragatz. Den har som utgangspunkt tre
overlappende sirkler - en sirkel hver for practices, knowledge og
dispositions/beliefs. Alle disse tre sirklene/sonene kan utvikles. I midten er
det et felt hvor kunnskap, praksis og tilbøyeligheter som overlapper - der har
du både kunnskaper og know-how til å undervise på en bestemt måte, og tro på at
det er lurt. De andre feltene er også interessante, for eksempel feltet hvor
man har tro på noe, men verken kunnskap eller vet hvordan det kan gjøres.
(Ideologi uten kompetanse kan det kanskje kalles?) Som helhet er det en fin
modell for å analysere hvordan etterutdanning kan legges opp - for det er ikke
det samme å etterutdanne lærere som har kunnskap og know-how om noe, men ikke
troen på det, som å utdanne noen som har troen, men mangler litt kunnskap og
know-how...
Mason og Watsons
måte å jobbe på er å gjøre matematikk sammen med folk og reflektere sammen,
fordi de ikke har tro på at ord alene kan føre til endring i kunnskaper,
praksis eller tilbøyeligheter. Derfor gikk vi fort over på oppgaver å løse -
nærmere bestemt "billiard tables" - biljardbordoppgaven (for de som
vet hvilken oppgave det er, gir det mening å si at vi jobbet med eksemplene
2x3, 3x5 og 2x4). Mens vi jobbet med dette, var det mange innspill om
pedagogiske strategier, for eksempel å lære elevene å uttrykke hva de ser så
andre "kan se hva de sier". Et annet eksempel: hvordan
"moteksemplene" bidrar til å se nye ting. (Selve biljardbordoppgaven
gir noen artige mønstre med felles faktorer osv. som vi sikkert kan kose seg
med en eller annen gang, og som minner om Gerdes' sonageometri.) Så gikk vi
over på muggeproblemer og deretter timeglassproblemer, som begge liknet - mer
matematisk enn i utseende - på biljardproblemene. Vi ser hvordan vi brått
forstår sammenhengene idet vi ser noen felles ideer. Og viktigheten av å gi
studentene initiativet og gi dem muligheten til å lage hypoteser. Kanskje aller
viktigst: viktigheten av å lage de "riktige" oppgavene - designe
oppgavesekvenser som gir passende erfaringer underveis. Samtidig minnet de om
at for at lærere skal bruke problemløsningsoppgaver, må de være knyttet til
læreplanen.
Mason diskuterte
word problems, og startet med "If Anne gives one of her marbles to John,
they will then have the same number of marbles." Igjen så vi at det var
andre kontekster hvor den samme matematikken kunne representeres. Og vi så hvor
viktig det ofte er å tegne diagrammer, mens mange elever ikke har erfaring i å
tegne diagrammer, og dermed ikke har noe diagram å tegne. Han viste videre
hvordan antallet personer kan endres, hvordan antallene kan endres og så
videre, til slutt opp til at oppgavene tilsvarer likningssett. (Jeg merker jo
riktignok en vag motstand et sted i hjernen - man må klare å selge inn dette
hos elevene, for det ligger vel en viss kjedelighetsfaktor i å gjøre en serie
oppgaver om ulike menneskers antall klinkekuler, i økende grad av
virkelighetsfjernhet.)
Å utvikle læreres
lyst til å drive med sånt, tar tid - og det krever støtte, diskusjonsgrupper og
så videre.
Som vanlig må jeg
skyte inn at mine "referater" fra konferanser naturligvis er langt
unna å kunne gi noe som likner på et "rettferdig" inntrykk av
foredragene. Det meste jeg kan håpe på er at referatene oppsummerer noen få av
de hovedpoengene som jeg klarte å se der og da.
Etter ei pause hadde
Mattias Øhra et foredrag om "Høgskoledidaktikk". HSN har nettopp fått
opplegg i UH-ped, som mange andre institusjoner jo har hatt lenge.
Utgangspunktet er jo at mange i UH-sektoren ikke har pedagogisk utdanning, og
at mange i tillegg blir ganske alene om utfordringene i jobben. Samtidig møter
vi jo mange evalueringer som man kan komme i skade for å tolke som et fasitsvar
om hvordan kvaliteten er - Øhra mener at han blir mindre populær når han i
større grad pirker borti studentenes forventninger ("elevrollen").
Samtidig et det jo tegn i tiden som tyder på at utdanningskvalitet skal
prioriteres, og ikke bare forskningskvantitet - og at dette blir viktig for
NOKUT, blant annet.
Øhras diagnose er
blant annet at det trengs en profesjonsidentitet for undervisere i høyere
utdanning, for å ha håp om at noe av kvalitetsarbeidet kan skje nedenfra og
ikke alt skal komme ovenfra.
Han viste dessuten
til initiativene rundt omkring om "merittert undervisning". For å bli
"merittert underviser" dokumenterer man ting i en mappe, et sakkyndig
utvalg vurderer, og man tildeles tittelen. (Men det ble ikke helt klart for meg
nå heller hvordan dette systemet forholder seg til eksisterende karriereveier,
som jo allerede til dels har krav om dokumentasjon av "pedagogisk
virksomhet av høy kvalitet" ved opprykk.)
Han trakk fram tre
hovedpoenger fra sin undervisning: samstemt undervisning, overflate- versus
dyplæring og know thy impact. Dette siste handler om at lærere som er opptatt
av hva studentene gjør, har bedre "impact" enn lærere som overlater
dette til studentene. Han snakket om tre nivåer: lærere som er opptatt av sine
studenter, lærere som er opptatt av sin egen undervisning og lærere som er
opptatt av hva studentene gjør - se videoer om dette ved å google
"Teaching teaching and understanding understanding". Samstemt
undervisning henger sammen med dette - at utdanningen er designet slik at det
studenten gjør i og utenfor undervisning samstemmer med kravene som stilles.
I en bisetning
nevnte han at Roger Säljö visstnok et sted skriver morsomt om motstanden mot
innføringen av gangetabellen i renessansen (med forbehold om at hvert av
substantivene i denne setningen kan være misforstått fra min side) - det må jeg
finne ut av.
Dermed var dagen,
som foregikk på Bakkenteigen, over. Vi busset til Tønsberg og diskuterte stort
og smått av faglige problemstillinger over en utmerket middag på Hotell
Klubben.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar