I garderoben før morgenens treningsøkt overhørte jeg noen ungdommer (ungdomsskoleelever) som diskuterte skolearbeidet.
- Gjør du lekser da? spurte den ene.
- Nei, ikke så mye. Jeg gjør de leksene som lærerne sjekker. svarte den andre.
Dette er mildt sagt ikke oppsiktsvekkende. Naturligvis vet vi at elever oppfører seg sånn. Mange av oss husker det nok også fra egen skoletid, og gjør vi ikke det, bør vi klare å tenke oss til det ut fra vår generelle menneskekunnskap.
Likevel viser internasjonale undersøkelser til stadighet at norsk skole i liten grad sjekker elevenes lekser. Hva er det som ligger til grunn for det? Er det en tro på at elevene vil lære mer hvis de selv velger om de skal gjøre lekser eller ikke? Eller at man ikke har tid til å sjekke det? Eller noe annet?
For egen del mener jeg at det er viktig at elevene får gode oppgaver å holde på med på egen hånd, mellom fellesøktene. Det er også viktig at de får følelsen av at læreren bryr seg om deres faglige progresjon - og dette kan man blant annet få til ved å vise interesse for hva elevene har fått til på egen hånd.
Kort sagt: fyren i garderoben i dag tidlig bør vite at lærerne er interessert i om han gjør leksene eller ikke - i alle fag.
torsdag 3. februar 2011
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar