mandag 3. januar 2011

"Gode lærere" mer vanlig enn "dårlige lærere"

Det er en sann glede å kunne slå fast at jeg - etter å ha gjennomført et svært lite forskningsprosjekt - kan slå fast det som står i overskriften; "gode lærere" er mer vanlig enn "dårlige lærere".

Dessverre er gåseøynene der helt bevisst. Jeg snakker ikke om at jeg har bevist at det er flere gode lærere enn dårlige lærere i skolen (skjønt det sikkert er det), men at dagsavisene i 210 brukte uttrykket "gode lærere" 251 ganger, mens "dårlige lærere" kun ble brukt 44 ganger. Dette har jeg funnet ut fra et relativt enkelt søk på Atekst.

Det er for øvrig første gang siden 2003 at forholdstallet mellom "gode lærere" og "dårlige lærere" er så høyt. (Jeg har ikke sjekket om noen av forekomstene av "gode lærere" inngår i setninger med "ikke gode lærere". Det får videre forskning vise.)

Med det samme kan jeg legge til at forholdet mellom "skoleflinke" og "skolesvake" også er godt: "skoleflinke" er nevnt 187 ganger i 2010, mens "skolesvake" kun er nevnt 20 ganger. Så må det innrømmes at dette vel så mye kan tolkes som liten interesse for de skolesvake som at de ikke finnes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar