tirsdag 5. mai 2015

En dannelsesreise til Genève


Den er spøkefullt kalt en "dannelsesreise", GFUs personaltur til Genève. Det er den første personaltur utenfor Østlandsområdet jeg har opplevd på mine snart tolv år ved høgskolen, og dannelse ga den. Og samtidig illustrerer den hvor mangesidig begrepet "dannelse" er.

For det første er dannelse naturligvis flerfaglig - det er dannende i seg selv å bli bedre kjent med kolleger i andre fagområder og oppdage felles interesser som på sikt kan bli til felles prosjekter.

For det andre har dannelse et element av det som kalles "global citizenship" - det å se seg selv som en verdensborger som har en del utfordringer og muligheter til felles med resten av menneskeheten. Her var besøket i Røde Kors-hovedkvarteret og hos FN midt i blinken. Det er fascinerende å få innsikt i arbeidet som gjøres for å unngå at fanger "forsvinner", for eksempel.

For det tredje er det et element av dannelsen å forstå noe av hvordan verden fungerer. Dette lærte vi litt om på CERN, og vi forsto også mer av hvordan internasjonalt forskningssamarbeid av denne størrelsen kan organiseres.

Men dannelse har også med estetikk å gjøre. For egen del fikk jeg både med meg vakker natur og stor kunst. Men samtidig tok jeg meg i å kjede meg ved noen antikke kunstskatter - hadde jeg ikke sett kulere ting i London, Athen og Roma (eller for den del Taipei, Mexico City eller New York)? Da måtte jeg ta meg ei pause og ta meg sammen - for blaserte turboturister som har sett all verdens museer men ikke har fått med seg noe av innholdet er vel noe av det minst dannede som finnes...

Men til sammen var det en fabelaktig reise, en påminnelse om hvor flotte kolleger vi har og om hvor mange viktige oppgaver vi har i lærerutdanning og skole. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar