lørdag 17. april 2010

Hvordan søke etter lenker til undervisningen?

Jeg har planer om å utvikle en database for undervisningsressurser (som jeg vil kalle URbasen). Selve programmeringen skal skje nå i vår og i sommer, og jeg satser på at den er på nett utpå høstparten en gang.

I dag sitter jeg og leter rundt på nettsider som har lenker til bruk for lærere for å se hvordan de har organisert sidene. Jeg er ikke direkte imponert. For det første er naturligvis veldig mange sider rett og slett html-tekster, og som sådan bare lister med linker som er strukturert på en eller annen måte, gjerne med fagtema eller alderstrinn som hovedoverskrifter. Dette fungerer jo i og for seg helt greit. matematikk.org er databasebasert, men har et søk i flere trinn hvor man først må velge alderstrinn og så emne fra læreplanen og er dermed ganske så rigid.

Jeg ser for meg å lage en database som i stor grad er basert på tags, og hvor alderstrinn og tema er tags blant mange andre. Tanken er at man da vil kunne søke relativt fleksibelt i basen. Men jeg undres. Kanskje oppfattes det som lettere å finne fram hvis man får helt klare valg - "geometri eller statistikk?"

Hvis du får tilgang til en database som inneholder massevis av undervisningsopplegg, onlinespill, animasjoner og så videre - hvordan ønsker du at du skal kunne navigere i databasen? Gode innspill ønskes velkommen.

1 kommentar:

  1. Har selv en delicious-konto der jeg lagrer interessante sider jeg finner. Delicious.com/shazzr

    Her bruker jeg tags. Prøv å kombinere "3.trinn" med "norsk"...eller "matematikk" f.eks...

    SvarSlett