I går kveld fikk jeg en omvisning på nye Rommen skole. Rommen skole ligger i Groruddalen, et sted mellom Grorud og Stovner, i Stovner bydel. Da de gamle skolebygningene var i ferd med å falle sammen, ble det bestemt at man skulle bygge nytt.
Rommen skole er bygget på den ideen at den ikke skal være åpen for lokalbefolkningen - den skal ikke stenge når klokka er 16 som mange andre skoler. Den er dermed bygget for å være et lokalt kultursenter. Og listen over fasiliteter er imponerende. Flerbrukshallen har plass til fire basketballkamper samtidig - og kan brukes av ymse idretter. Små øvingsrom for musikk har lydtette vegger og kan brukes av alt fra rockeband til fiolinister på ettermiddagstid. Kultursalen ("Rommen Scene") har god akustikk og 200 sitteplasser. Skolen har egen dansesal, kantine, digitale lekeapparater (!), digitale kunstverk på veggene og klasserom bygget for Early Years-metodikken. Rektoren var litt skuffet fordi han foreløpig ikke hadde fått på plass fjernstyrt flaggstang, men han hadde ikke gitt opp håpet.
For det første synes jeg det er flott at det legges godt med penger i til nye skolebygg også på østkanten av Oslo. Det er en konkret verdsetting av skolen som jeg er sikker på vil gi ringvirkninger. For det andre er det en veldig god idé å bygge skolen ut fra en idé om at den skal komme alle til gode - det bidrar til å plassere skolen i sentrum av lokalmiljøet.
Men en anelse skepsis sniker seg også inn. Når man bygger klasserom for en bestemt pedagogisk moteretning, håper jeg at man samtidig har tenkt på hvordan man så kan endre på dem neste gang vinden snur. Eller for å si det litt mindre flåsete: om 10 år kan det hende man finner organiseringsformer som viser enda bedre resultater enn den man i dag mener er best. Når man forutsetter at skolen skal brukes av hele lokalsamfunnet, forutsetter det gode systemer for mest mulig friksjonsfritt sambruk, som sikkert ikke er elementært å få til.
Men jeg ønsker Rommen skole lykke til, og håper den lykkes med å bli et kunnskaps- og kulturfyrtårn i bydelen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar