Aftenposten skriver om Albertkonkurransen i matematikk (som Aftenposten nå delvis har begynt å omtale som "matte" - sic transit gloria mundi).
Elevenes utsagn i den forbindelse er tankevekkende:
"Det jeg lærte av matte i 1. og 2. klasse i India var nok til at jeg klarte meg bra til 5. og 6. klasse her. Det er strengere der, elevene lærer mer, det er mer konkurranse mellom elevene."
"Det er stor forskjell på matteundervisningen her og i Pakistan. Pensumet vi har i første videregående, hadde jeg i 7. klasse i Pakistan, med unntak av sannsynlighetsregning."
Dette er naturligvis ikke noe nytt - internasjonale undersøkelser har jevnlig vist at norsk skole er helt på det jevne når det gjelder læring i kjernefagene. Men det er likevel verdt å tenke over på nytt. Greit nok at vi i Norge kanskje har en skole som først og fremst tar vare på de middels gode, mens andre land fokuserer på de flinkeste. Men er det nødvendig at dette skal føre til så store utslag?
Og for øvrig: det er også grunn til å minne om at grunnen til at vi ikke har en streng skole i Norge, egentlig er at vi tror at en mer demokratisk skole vil gi bedre læring. Da kan vi ikke samtidig bruke det som en unnskyldning for at elevenes læring blir dårligere enn i strengere skoler.
(Les også om konkurransen i Paul Chaffeys blog.)
mandag 3. mai 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar